Hopp til innhold

Widvey vil lage Olympiatoppen for kulturen

Kulturminister Thorhild Widvey ser til toppidrettens talentutviklingsprogrammer når hun nå vil løfte frem enerne i kunst- og kulturlivet.

Thorhild Widvey

VIL HEVE KULTURTALENTENE: Kulturminister Thorhild Widvey (H) vil gjenta Olympiatoppens suksess i kulturlivet.

Foto: Braastad, Audun / NTB scanpix

Kulturlivet har etterlyst hjelp til talentsatsing i mange år.

Nå avslører kulturminister Thorhild Widvey en liten bit av statsbudsjettet, og forteller om hvordan hun vil styrke både toppen og bredden i kulturen.

– Det er 20 år siden Olympiatoppen ble etablert, og vi har lært at det betyr utrolig mye for å utvikle talenter i norsk idrett. Det konseptet mener jeg det er på høy tid å dra nytte av på kunst- og kulturfeltet, sier Widvey.

Får for lite fordypning

Detaljene vil hun vente med til budsjettet foreligger onsdag 8. oktober, men allerede nå hilser musikkskolerektor Stefan Barrat-Due den nye satsingen velkommen.

Han har sammen med kommunene Oslo og Bergen de siste årene drevet egen talentutvikling gjennom Barratt Due Musikkinstitutt, og opplever at det er klare utfordringer med dagens organisering på musikkfeltet.

– Man prøver å nå så mange som mulig, og det er en sosialdemokratisk og flott tanke, men det betyr at tilbudet er for snevert når det kommer til fordypning, og man får lite tid per elev.

For musikere er nettopp tiden kjernen. Forskning viser at det tar rundt 7500 timer med øving for å bli en god musiker, men få norske musikere har rammer rundt seg som gjør at de får nødvendig oppfølging og tid.

Det gjenspeiler seg også i studentmassen på Musikkhøgskolen, der over halvparten av masterstudentene er fra utlandet.

– Viktig å bli sett

Stephan Barrat Due håper det nå blir en forskyvning i hvor og hvordan pengene brukes innenfor kulturlivet.

– I Norge bruker vi 2,2 milliarder kroner på underskogen av musikkskoler og MBD-linjer, og 500 millioner i utdanningssektoren. På gode talentprogrammer bruker man til sammen 15 millioner kroner. Alt tyder på at dette ikke stemmer. Man er nødt til å gjøre noe med talentfeltet, sier Barrat-Due.

Kulturminister Thorhild Widvey er enig med Barrat-Due i at dagens tilbud ikke treffer helt.

– For at talenter innenfor kunst- og kultursektoren skal bli sett, må vi ha et mer målrettet utviklingsprogram. Det ser jeg når jeg er ute og reiser, det er mange flotte talenter, og det er viktig at de blir sett, og det er viktig at vi som myndigheter i samarbeid med private er med å ta vare på dem og utvikle dem videre i årene som kommer, sier Widvey.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka