Hopp til innhold

Stjernekamp-gutta ble forført av Carmen

Opera står for tur i Stjernekamp, og for Martin Halla og Tommy Fredvang ble forberedelsene litt annerledes enn hva de hadde forestilt seg.

Tommy Fredvang og Martin Halla som statister i Carmen

Tommy og Martin blir begge forført av Carmen når hun synger sin Habanera.

Foto: Elise Hellem Ratvik / NRK

Katarina Bradic som Carmen

Katarina Bradic som Carmen i Den norske opera.

Foto: Erik Berg / Den norske opera
Tommy Fredvang i Stjernekamp

Tommy Fredvang

Foto: Julia Naglestad / NRK
Martin ble sensuell i Stjernekamp

Martin Halla

Foto: Julia Naglestad / NRK

– Jeg hadde ikke forberedt meg på noe, og visste ikke hva vi skulle gjøre eller hva slags scene vi skulle være med på. Det kunne jo være at vi skulle spille et tre eller stakittgjerde eller noe sånt, sier Tommy.

Han og Stjernekamp-kollega Martin Halla fikk nemlig i oppgave å være statister på en prøve på operaen Carmen, som hadde premiere i går. Det ble en opplevelse de sent glemmer, for det var langt fra trær og gjerder de skulle være.

– Vi skulle være beilerne til Carmen, og var soldater. Og så kommer bare tidenes dame inn døra. Jeg kjente jeg mista litt fokus, sier Tommy.

Og Carmen var den serbiske mezzo-sopranen Katarina Bradic, som er i Norge for å spille den kjærlighetssyke sigøynerjenta. Og hun gjorde sitt beste for å forføre Tommy, før hun gikk videre til Martin som fikk nærkontakt med de fleste kroppsdeler.

– Jeg følte det var litt skitten regi, ler Martin.

Norskeliensk

Martin og Tommy slipper heldigvis å la seg distrahere av Carmen når de står på scenen i kveld. Martin har valgt å synge «Ombra Mai Fu», den første arien fra Händels Xerxes.

– Jeg skal være konge, og koreografien min er at jeg skal synge til et tre. Låta handler om en kjærlighetserklæring til et tre, sier Martin.

Gutta synes naturlig nok noe av det vanskeligste med opera er å få det til å låte fint. Og Martin synes også det er greit å forstå det man synger. Begge har valgt operaer på italensk.

– Men det blir mer «norskeliensk» for meg, sier Tommy.

Han har valgt å synge «Una furtiva lagrima» fra Gaetano Donizettis L'elisir d'amore.

– Jeg har ingen kjennskap til opera, jeg bare lette og fant en melodi jeg syntes var fin. Det er tydeligvis en ganske vanskelig opera, så det er jo typisk. Men når man ikke vet om noe er lett eller vanskelig, blir jo alt vanskelig, sier han.

To stemmes ut

I tillegg til at opera er vanskelig i seg selv, er konkurransen ekstra spisset i kveld. I det andre programmet var det en teknisk feil med stemmene, så Øystein Wiik ble hentet tilbake til konkurransen. Det har derfor vært en deltaker mer enn planlagt de siste to ukene. Derfor må to av de syv deltakerne forlate programmet i dag.

Men den ekstra tøffe konkurransen bekymrer ikke Martin og Tommy enda.

– Vi kan ikke tenke så mye på konkurransen, det er nok å tenke på det man skal gjøre. Vi må bare fokusere på låtene fra uke til uke, sier Tommy.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB