Det ble knyttet stor forventning til premieren tredje sesong av en av NRKs største tv-suksesser noensinne, Lilyhammer.
Men Steven Van Zand & co. klarte ikke å matche de to andre sesongpremierene. I fjor så én av to Lilyhammer-premieren.
Med 663.000 seere og 37,3 i markedsandel måtte Lilyhammer se seg slått av både Farmen på TV 2 og Forbrukerinspektørene på NRK i kampen om å ha onsdagens høyeste seertall.
- Les også:
- Les også:
Medieanalytiker i NRK, Håkon Lund Sørensen, sier at tallene ikke gir et helt riktig bilde av hvor mange seere programmet faktisk hadde.
– Det riktige bildet av hvor populær første episode egentlig har vært vet vi først om en uke da vi får inn opptaksseing i tillegg, sier Sørensen.
I går la NRK ut alle episodene av den nye sesongen på nett. 15.000 valgte å se den første episoden på nettet.
– Dette tallet vil helt sikkert øke da vi kun har tall for hvor mye som er sett mellom 21:35 og 24:00 i går. Hvorvidt nettpubliseringen påvirker seertallene på lineær tv er for tidlig å si, sier Sørensen.
Forrige sesong av Lilyhammer hadde hver episode i gjennomsnitt 1 206 000 seere på tv og nett sammenlagt, inkludert repriser. Første episode hadde de høyeste tallene med til sammen 1.417.000 seere på tv og nett.