Hopp til innhold

– Alta setter foreldre opp mot hverandre

– Det er ansvarsfraskrivelse og uetisk når Alta forsøker å gjøre samiske foreldre ansvarlig for hvilke tilbud kommunens skolebarn skal ha.

Nina Hermansen, Alta
Foto: Tommy Skum Hansen

GULDAL: ÁLTTÁ GIELDA SUORGGAHAHTTÁ

Det sier Nina Hermansen, leder i Samisk foreldrenettverk i Alta.

Hun forteller at foreldre er sjokkert når Alta kommune truer med å sentralisere samisk skråktilbudet dersom det etableres en egen samisk klasse eller skolekrets slik noen foreldre krever det.

– En sentralisering betyr et tilbakeskritt for samisk undervisning og for utviklingen av samisk språk i Alta som er på stor fremmarsj.

Råd til begge deler

Nina Hermansen mener at kommunen bør ha råd til både og. Det vil si å beholde dagens samisk tilbud på de ti skolene hvor dette gis i dag, og å etablere samisk klasse eller skolekrets i tilknytning til Komsa skole.

– Det er to ulike behov som speiler befolkningen i Alta.

Hun er skuffet over at foreldre ikke har fått drahjelp fra Sametinget i denne saka. Nå forventer hun at de våkner opp:

– Jeg forventer at samiske politikere tar dette opp som kampsak. Det gjelder tross alt 1/5 del av all samisk undervisning som gis til grunnskolebarn i Norge. Alta kommune og sentrale politikere har derfor et stort ansvar for å ta vare på dette tilbudet og videreutvikle det, sier Hermansen.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK