Hopp til innhold

Ny madonna laget av 800 år gammel eik

Madonnaen fra 1200-tallet, som har vært borte fra Biri kirke i nesten 250 år, kom hjem igjen søndag kveld. Den er en ny rekonstruksjon, men er likevel aldrende: Den er laget av en 800 år gammel eikestokk.

Biri-madonnaen

Hun har, ved hjelp av all tilgjengelig fagekspertise og ny teknologi, blitt rekonstruert. Maria-figuren har bladgull i håret, rødt skjørt, bluse i sølvbelagt tjære og grønn besetning.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

Det var høytidsstemning i Biri kirke søndag kveld. For under et hvitt klede dukket en splitter ny og fargesprakende Maria-figur fram, en såkalt madonna.

Biri kirke hadde en såkalt madonna fra 1200-tallet som overlevde reformasjonen, men som havnet på Kulturhistorisk museum. Den ville ikke museet gi fra seg, blant annet fordi klimaet i Biri kirke viste seg å ikke være godt nok for å bevare den gamle skulpturen.

– Et annet punkt museet var opptatt av, var at det ikke er god nok sikkerhet i en kirke. Madonnaen kunne blitt stjålet. Dessuten påpekte museet at madonnaen er en viktig del av samlingen deres, forklarte Harald Jacobsen i sin tale i Biri kirke søndag. Han har ledet madonna-komiteen i kirken, som hadde som formål å få den opprinnelige skulpturen tilbake.

Biri-madonnaen

Spenning før avdukingen. Da kledet ble dratt bort, gikk det et sus gjennom forsamlingen i kirken.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

Slik gikk det ikke, men takket være ny teknologi ble det i helga

avduket en helt unik rekonstruksjon.

Bladgull i håret og bluse i sølvbelagt tjære

Avdukingen ble gjort i en høytidelig seremoni, med foredrag om «Maria i middelalderens kunst i Norge» ved professor Gunnar Danbolt fra Universitetet i Bergen, og musikalske innslag ved både Sissel Morgen Gullord, Ragnhild Skundberg og flere lokale musikere og kor.

Og etter at det hvite kledet var borte, fikk madonnaen skinne i all sin fargesprakende prakt.

Hun har, ved hjelp av all tilgjengelig fagekspertise og ny teknologi, blitt rekonstruert. Maria-figuren har bladgull i håret, rødt skjørt, bluse i sølvbelagt tjære og grønn besetning.

Hun er litt over en meter høy og sitter fredelig med Jesusbarnet på fanget. I et helt år har malerikonservator Marianne Selsjord jobbet med å gjenskape henne.

Statuen er bygd på akkurat samme måte som den opprinnelige ble produsert i sin tid. Pigment har hun fått fra Tyskland, og tjærestoffet er fra tyrirøtter fra Lesjafjellet.

Gunnar Live, madonna-komiteen i Biri kirke

Ble gitt i gave til museet i 1864

Ifølge historien var det i 1864 Biri menighet gav madonnaen i gave til museet. Nesten hundre år tidligere ble den reddet fra ødeleggelse. Året var 1777, og den gamle stavkirka ble revet. I reformasjonens ånd ble all kunst ødelagt eller brent.

Biri-madonnaen

Maria-figuren sitter på en liten hylle i det nordre skipet i Biri kirke. Hun er litt over en meter høy og sitter fredelig med Jesusbarnet på fanget. I et helt år har malerikonservator Marianne Selsjord jobbet med å gjenskape hennes opprinnelige prakt.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

– Birimadonnaen klarte seg mot alle odds, og derfor er den helt unik. Hun er en av de meget velbevarte og vakre eksemplene av disse madonnaene, sier malerikonservator Kaia Kollandsrud ved Kulturhistorisk museum.

Den opprinnelige er falmet, men rekonstruksjonen er fargerik og fin. Eikestokken har vært gjennom 3D-skanning, fresing, finskjæring og møysommelig overflatebehandling.

Hele prosessen har kostet 650.000 kroner, penger som har kommet fra sponsorer og private som ønsket å støtte arbeidet med å få en ny madonna til Biri.

Stor Maria-dyrkelse før 1537

Maria-dyrkelsen var sentral i Norge før reformasjonen i 1537, og det var svært vanlig med madonnaer i kirkene.

Maria-statuene var ofte omgitt av et skap. På dette skapet kunne hele historien om Maria, eller hennes mirkakler, være malt. Slik kunne man se med egne øyne at det å be til Maria, det kunne være til stor hjelp.

Gunnar Danbolt, professor

Desverre ble de fleste Maria-statuene ødelagt etter reformasjonen. Det meste av annen før-reformatorisk kunst ble også ødelagt.

Gunnar Danbolt

Professor Gunnar Danbolt holdt foredrag ved avdukingen i Biri kirke.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

– Men man var nok redd for at ødeleggelsene skulle føre til opprør blandt folk. Etterhvert ble likevel all kunst som ikke passet inn i den Lutherske læren fjernet. For Biris del har nok madonnaen blitt tatt ned, og antageligvis plassert på et loft. I 1864 ble den gitt til oldsakssamlingen som da var opprettet, forklarer Danbolt.

Han sier at det underlige er at de fleste madonna-statuene som er bevart, er fra Innlandet, eller fra utkantstrøk. Dette var fordi Christian den tredje, som da var kongen i Danmark-Norge, var svært redd for at bøndene skulle gjøre opprør.

– Man finner de bevarte madonnaene i indre Sogn, indre Hardanger og så videre. Derfor vet man ikke hvordan Maria-statuene så ut i de store byene som Oslo, Bergen eller Trondheim. I byene ble alt det gamle raskt fjernet, men i utkantstrøkene ble de stående i lange tider, fordi det var mer konservativt der, avslutter han.