Akkurat i det busstreikene har begynt å roe seg, har myndighetene fått et nytt, alvorlig problem i fanget: Metroene i São Paulo, Latin-Amerikas nest største by, står bom stille.
Torsdag morgen ble de møtt med stengte stasjoner og låste porter, de 4,5 millionene av mennesker som til daglig bruker metroen i storbyen São Paulo.
De reisene, som er helt avhengig av offentlig transport for å komme seg på arbeid, reagerte med sinne og fortvilelse. Folk sto som sild i tønne utenfor enkelte stasjoner, mens publikum begynte å sparke ned portene på andre stasjoner.
Ingen vet når stasjonene vil åpne igjen, og når t-bane-vognene begynner å gå igjen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
I likhet med bussjåførene som har streiket i flere brasilianske storbyer, vil metrosjåførene ha høyere lønn og bedre arbeidsvilkår. Det er uvisst hvor lenge streiken vil vare.
Foto: STRINGER/BRAZIL / ReutersAllerede sprengt veisystem
São Paulo er velkjent for sine enorme trafikkproblemer. I 2012 ble det registrert en kø på 500 kilometer, en distanse som tilsvarer strekningen Trondheim-Oslo med stillestående trafikk.
Mens enkelte har begynt å jobbe om natten for å slippe unna de verste rush-tidene, tar de pengesterke helikopter til jobb for å slippe unna bilkøene.
Når slike problemer er dagligdags, vokser uroen for hvordan situasjonen kan se ut med tusenvis av fotballturister i byen.
Streiken skal fortsette på ubestemt tid, noe som skaper frykt for hvordan sitasjonen kan se ut om bare én uke – da årets fotball-VM får sin offisielle åpning på stadion Arena Corinthians i nettopp São Paulo.
Krever penger til infrastruktur og lønn
Torsdag morgen var også metrostasjonen som er tilknyttet fotballstadion stengt av på grunn av streiken. Om én uke kommer titusenvis av fotballfans til å ankomme stadion, som har en kapasitet på 68.000 publikummere.
– Hvis det er nok penger til Itaquerão (et annet navn for stadion Arena Corinthians , jour.anm) og VM, hvorfor er det ikke penger til offentlig transport, spør fagforeningsleder Altino Melo dos Prazeres overfor avisen O Estado de Sao Paulo, som brøt forhandlingene med myndighetene onsdag kveld.
De ansatte ble tilbudt en lønnsøkning på 8,7 prosent, men krever 16,5 prosent, ifølge International Business Times.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Busser og biler står fast, mens t-bane-vognene er tatt ut av drift på grunn av streik. I bakgrunnen skimtes Arena Corinthians, hvor Brasil skal spille mot Kroatia klokken 17.00 lokal tid neste torsdag.
Foto: STRINGER/BRAZIL / ReutersNormalt, ifølge presidenten
Dilma Rousseff viste fram VM-trofeet tidligere denne uken. Med presidentvalg til høsten, står det mye på spill for at fotball-VM går for seg så smertefritt som mulig.
Foto: STRINGER/BRAZIL / ReutersTil tross for omfattende streiker i mange av VM-byene, demonstrasjoner og stadioner som ennå ikke er ferdige, forsvarte president Dilma Rousseff håndteringen av Brasils fotball-VM.
Rousseff, som også forbereder seg til høstens presidentvalg, uttalte at denne type problem er normale i forkant av et verdensmesterskap.
– Ingen klarer å gjøre ferdig et t-banesystem på to år. Vel, kanskje Kina, uttalte Dilma Rousseff under gårsdagens pressekonferansen i Brasília, og refererte til de uferdige transportprosjektene i VM-byer som Cuiaba, Salvador, Recife og Rio de Janeiro.
Samme kveld marsjerte mellom 15.000 og 20.000 mennesker til stadion i São Paulo, for å demonstrere mot den offentlige pengebruken under mesterskapet.
Mellom 15.000 og 20.000 medlemmer fra MTST (Brazil's Homeless Workers' Movement) demonstrerte mot pengebruken under årets fotball-VM utenfor fotballstadion i São Paulo onsdag kveld denne uken.
Foto: NACHO DOCE / Reuters