Forbrukerrådet har fått rundt 6 000 henvendelser og rundt 1 000 klager på firmaet.
I går valgte helsekostfirmaet Uno Life selv å innstille sitt telefonsalg umiddelbart.
I går skrev NRK.no også historien om 17-åringen Jan Tomas Fauske fra Vennesla, som ble truet med søksmål av UNO Life.
Glad for at folk slipper pengekrav
– Vi er veldig glade for at Uno Life etter trussel om nok en mulkt fra Forbrukerombudet legger ned telefonsalget sitt, sier regiondirektør Eirik Nyberg i Forbrukerrådet i Agder.
Han gleder seg spesielt over at de heller ikke vil kreve inn pengene de mener forbrukere skylder dem, før rettslig avklaring i Markedsrådet.
Forbrukerrådet har aldri fått så mange henvendelser på et firma i sin 61 år lange historie, som på Uno Life. Det ble ansatt tre vikarer for å hjelpe til med henvendelsesstormen.
Fortsatt uavklart
Daglig leder Stian Trogstad i Uno Life ønsket i går ikke å si noe mer om konsekvensene av å stanse salget og markedsføringen.
– Det vil jeg ikke kommentere nå, men det kan hende vi kommer med en uttalelse i morgen eller i løpet av helgen, sa Trogstad.
Selv om Uno Life legger ned telefonsalget sitt, og vil stoppe purringen på kravene sine, betyr det ikke at saken er over.
– Det er viktig å understreke at Uno Life ikke gir seg, men bare har sakene på vent. De vil prøve saken sin i Markedsrådet i slutten av november. Det betyr at de kan fortsette innkrevingen hvis de vinner frem, sier Nyberg i Forbrukerrådet.