Regjeringen vil ha dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund, og utbyggingen kan skje tidligere enn planlagt.
Ifølge en styrt lekkasje
har fått tilgang på fra regjeringens Nasjonale transportplan, som legges fram fredag, skal det nå satses på dobbeltspor på Jærbanen.
- Les også:
- Les også:
I første omgang skal det komme dobbeltspor mellom Sandnes og Varhaug med planlagt oppstart i 2018.
Strekningen skal planlegges for at togene kan kjøre i hastigheter opp mot 250 kilometer i timen. I dag tar det 1 time og 10 minutter med toget fra Stavanger til Egersund. Med fullt utbygd dobbeltspor vil reisetiden bli sterkt redusert.
Vil bruke bompenger
Hallgeir Langeland i SV mener at det er aktuelt å bruke bompenger for å finansiere det planlagte nye jernbanetilbudet over Jæren.
– Dersom de ønsker å få opp tempoet på utbyggingen av dobbeltsporet, kan egenfinansiering føre til at vi kommer i gang før 2018, sier Langeland.
SV vil gjerne ha dobbeltsporet inn i det bilisten kjenner som Jærenpakke 2.
– Hvis vi bruker bompenger til finansieringen, kan vi snike i køen og starte opp utvbygging tidligere på Jæren, sier Langeland til NRK.
Foreløpige tall viser at det vil koste rundt 10 milliarder kroner å forlenge dobbeltsporet fra Sandnes til Egersund.
I forslaget legges det opp til at det skal planlegges for en ny stasjon i det nye næringsområdet, Kviamarka i Hå.
– En fantastisk god nyhet
– Det er en fantastisk god nyhet at det nå blir dobbelspor på Jæren, sier leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde.
- Les også:
Venstre mener at byggingen av dobbeltsporet til Egersund må starte så raskt som mulig.
– Vi må ta hele Sør-Rogaland i bruk for å løse de utfordringene vi står overfor. Det ligger an til en formidabel vekst på Nord-Jæren, og da kan Jæren spille en viktig rolle. Vi må få kortet ned avstanden fra Sandnes til Jæren og til Egersund, sier Lunde.