Hopp til innhold

110 års trikkehistorie

Nyttårsaften 1965 rullet den siste trikken inn fra Bergens gater til trikkehallen på Møhlenpris. 68 år med sporvognshistorie var over. I dag, 42 år etter, arbeides det med å få en rute på skinner igjen.

Ronny Ellingsen og Atle Ingebrigtsen, Bergens Elektriske Sporvei.
Foto: Anders Nielsen / NRK

Ronny Ellingsen og Atle Ingebrigtsen, Bergens Elektriske Sporvei, medtrikk nummer 10 fra 1897.

Ronny Ellingsen og Atle Ingebrigtsen, Bergens Elektriske Sporvei, medtrikk nummer 10 fra 1897.

Foto: Anders Nielsen / NRK

Allerede i dag ligger det spor fra trikkehallen og opp til Hulen. De brukes som museumsbane tilknyttet Bergens Tekniske Museum, men nå er målet å komme over høyden og ned til Bergen sentrum.

Entusiaster

Bak arbeidet med å gjenskape ruten fra bydelen Møhlenpris til Engen står en håndfull entusiaster. Gjengen i Bergens Elektriske Sporvei har de siste årene lagt trikkeskinner på deler av ruten. 18 meter per 18 meter. Det er nemlig lengden på stålskinnene. Men det er langt igjen, og trikkeskinner er dyre.

- Vi har vært heldige å få kjøpt en del skinner fra Gråkallbanen i Trondheim, forteller driftsleder og primus motor Atle Ingebrigtsen. Disse har ligget lagret siden 1985 og det er nok der til hele vår trasé, men det er penger det står på. Akkurat nå ligger de langs veien ved Hulen og vi arbeider med å sporlegge Olaf Ryes vei, forteller Ingebrigtsen.

Trenger penger

Atle Ingebrigtsen og Ronny Ellingsen, Bergens Elektriske Sporvei, med Berlin-trikken fra 1962.

Atle Ingebrigtsen og Ronny Ellingsen, Bergens Elektriske Sporvei, med Berlin-trikken fra 1962.

Foto: Anders Nielsen / NRK

Bergens Elektriske Sporvei er nemlig en idealistisk organisasjon bestående av ildsjeler som gjør alt arbeidet gratis. Selv om foreningens mål støttes av byrådet i Bergen, følger det ikke nok penger med. De må skaffes fra medlemmer og gode hjelpere.

- Vi har allerede mottatt en del penger, blant andre fra Grieg Foundation og noen sponsorer, men det trengs flere.

Driftslederen er glad for alle penger som kommer inn på kontoen, men han trekker særlig frem engasjementet popduoen Kings of Convenience la for dagen da de arrangerte veledighetskonsert for trikken i fjor.

- Helt uventet for oss, men desto hyggeligere. Konserten ga foreningen 200.000 kroner som gikk rett til kjøp av skinnene vi legger ut i dag, sier Ingebrigtsen.

Det mye arbeid igjen med både skinnelegging og strømlegging, men han håper banen kan stå klar om et per, tre år. Da vil strekningen i hovedsak trafikkeres av trikker fra 1962 som en gang gikk i rute i det som var Øst-Berlin.

110 år gammel trikk

Driftsleder Atle Ingebrigtsen i Bergens Elektriske Sporvei.

Driftsleder Atle Ingebrigtsen gleder seg til å kunne kjøre Berlin-trikken i Bergens gater.

Foto: Anders Nielsen / NRK

Juvelen i samlingen av trikker på Møhlenpris er trikk nummer 10 fra 1897. Den eneste overlevende av de gamle bergenstrikkene.

Historien om trikken i Bergen startet nemlig sommeren 1897. Basen var Småstrandgaten og ut derfra gikk det tre hovedlinjer med endeholdeplasser ved Sandviken, Nygårdsbroen og Kalfartoppen. I tillegg var det to sidelinjer til Bradbenken og Sukkerhusbryggen.

Linjenettet var i stadig endring i årene som fulgte. Noen nye linjer kom til, mens andre ble lagt ned. På trettitallet kom trolleybussene for fullt og var en stund en trussel for trikkedriften, men den overlevde. Verre ble det etter krigen.

I utgangspunktet var det optimisme rundt både trikke- og trolleybussdrift i etterkrigsårene. Likevel var denne perioden begynnelsen på slutten. Bilene tok mer og mer over og byen vokste i alle retninger. Trikken kom etter hvert så i utakt med utviklingen ellers, at den til slutt ikke var ønsket.

Nyttårsaften 1965 gikk siste trikk mellom Minde og Engen. En epoke var over, men nå kan den kanskje gjenoppstå.

I Norge Rundt på fredag får du se hvordan det går når programleder Anders Nielsen, i beste Autofil-stil, prøver seg som fører av en 110 år gammel trikk.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska