Hopp til innhold

En halv jernbanemilliard til nytt signalsystem

Etter mange forsinkelser på grunn av nytt signalanlegg, blar regjeringen opp 544 millioner kroner.

Ketil Solvik Olsen

ÅPNET: Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen åpnet det nye signalanlegget på Østre linje i august i år.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

Jernbaneverket valgte å sette i drift det nye signalsystemet på Østre linje, som er først ut med å teste det nye anlegget, selv om de kjente til at det har feil som kunne føre til forsinkelser. Nå kommer det penger for å få fortgang i utbedringene.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen sto for åpningen i slutten av august i år da landets første jernbanestrekning med nytt signalanlegg ble åpnet.

Vurderer busser

Østre linje har vært test-strekning for det nye signalsystemet, kalt ERTMS (European Rail Traffic Management System), og målet var å få landets mest moderne jernbanestrekning. I stedet har forsinkelsene stått i kø.

Askim stasjon

HALV TIME: Forsinkelser opp mot en halv time har nærmest blitt hverdagskost for pendlerne på Østre linje etter at det nye signalanlegget ble tatt i bruk.

Foto: Petter Larsson / NRK

Signalfeil står i dag for rundt femti prosent av alle togforsinkelser i Norge, men med det nye systemet vil det bli forbedringer, lovet Jernbaneverket.

NSB på sin side har sagt at hvis forsinkelsene fortsetter, må de vurdere å sette inn busser.

Østfoldbanen har hatt opp til en halv time forsinkelser på grunn av problemer med systemet som har kostet over en milliard å utbedre.

Regjeringen bevilger 544 millioner kroner til å få fart på arbeidet med det nye signalsystemet ERTMS, som skal få togene her i landet til å holde ruten.

Det europeiske systemet er allerede på plass på Østfoldbanens østre linje, og nå står Ofotbanen, Nordlandsbanen og Bergensbanen for tur. Sistnevnte strekning har opplevd uker der 40-50 prosent av togene er forsinket, skriver Aftenposten.

– Potensial for raskere utbygging

Men selv om regjeringen øker bevilgningen til nytt system med 85 prosent sammenlignet med 2015-budsjettet, kan den ikke tallfeste hvor mye raskere utbyggingen vil gå.

– Vi kan ikke være helt konkrete på hvor mye vi greier å forsere utbyggingen, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.

John-Ragner Aarset

IKKE KONKRET: John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet klarer ikke å være konkret på hvor stor fortgang pengene vil gi.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Sverre Kjenne i Jernbaneverket sier det er potensial for raskere utbygging, selv om tidsplanen allerede er stram. De ekstra pengene kommer uansett godt med.

– Det gjør at vi kan få ut anbud på utbygging av ERTMS neste år. Det kan også gjøres forberedende arbeider på de første linjene, som å grave grøfter. Dette gjør at vi reduserer risiko, at selve utbyggingen blir bedre forberedt.

Regjeringens forslag til statsbudsjett legges fram onsdag.

Flere nyheter fra NRK Østfold

en mann som sitter på en kai

Slaktar planen for å redde Oslofjorden: – Piss i havet

En leder i selskapet First Wap under en sikkerhetskonferanse

Her legger overvåkingssjefene en plan de selv innrømmer er i «en mørk gråsone»