Hopp til innhold

Troverdig løgn

Quentin Tarantinos nye film ligner ikke hans tidligere filmer. Verdenskrigen han skildrer, ligner heller ikke den virkelige.

Ensom amerikaner i Cannes: Brad Pitt som Aldo Raine i «Inglourious Basterds»
Foto: United International Pictures / Filmweb

6 stjerner

Det er ikke nok å se hva Quentin Tarantino skaper. Vi prøver å forstå noe også. I tilfellet «Inglourious Basterds» (med to bevisste ortografiske feil) tror jeg vi kan legge inn den forståelsen vi selv ønsker, og finne mening i det. Jeg synes det er en kvalitet.

Vi kan se den som en film om filmmediets kraft og formidlerens makt. For bak hendelser og handlingsforløp dreier det seg om å manipulere og å bli manipulert.

Inglourious Basterds
Foto: United International Pictures

Vi blir minnet om Leni Riefenstahl, Hitlers privilegerte regissør. Hun var et propagandageni. I Tarantinos film vises en av filmene hennes på en liten kino i Paris. En tysk soldat lar seg begeistre av både Riefenstahl og den unge kvinnelige kinoeieren som viser filmen.

I Tarantinos film får den 2. verdenskrig et annet forløp og resultat enn i virkeligheten. Han formidler fordreiningen sin i troverdige former. Stemningen er mer realistisk og sann enn i mange filmer som hevder å fortelle historisk korrekt.

Aktørene snakker fransk, sørstatsamerikansk, tysk og italiensk etter situasjon og opphav. De er troverdige. Skuespillerne overbeviser. Alle skuespillerne. Koloritten er perfekt. Rytmen er langsom. Det er virkningsfullt. Uttrykket er dempet når det er riktig, og voldsomt når det er vold som skildres.

Det vi vet er usant, virker troverdig.

Inglorious Basterds - glad scene
Foto: Filmweb

Tarantino tenker seg at Føreren, Goebbels, Bormann og en drøss andre nazi-størrelser samles i den lille kinoen i Paris for å overvære gallapremiere for filmen ”Nasjonens Stolthet”. De er ikke alene på stedet. To-tre falske italienere knekkes før teppet går opp. Men Hitler er ubekymret. Han ler frydefullt når helten på lerretet plaffer ned 300 fiender.

I de første bildene ser vi Hitlers utvalgte jødejeger komme til en heiegård for å undersøke om det finnes noe eller noen under gulvplankene. Ei jødisk jente unnslipper. Mot slutten av krigen driver samme jenta, med ny identitet, en liten kino i Paris. På den kinoen foregår gallapremieren som kan endre krigens utfall, og dermed også all ettertid.

Det er i nitratfilmens tid. Nitratfilm er eksplosivt materiale.

Inglorious Basterds
Foto: Filmweb

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska