Hopp til innhold

Sterk ”An-Magritt”

"An-Magritt” er et stykke originalt og hardslående norsk musikkteater. Det tjue år gamle verket har fått et moderne scenisk uttrykk, enkelt og sterkt.

Fra "An-Magritt"

Fra 'An-Magritt'.

Foto: Erik Berg

Fra "An-Magritt"

Heidi Gjermundsen Broch i tittelrollen

Foto: Erik Berg

Tekstforfatteren Edvard Normann Rønning har heldigvis forholdt seg fritt, meget fritt, til Johan Falkbergets murstein av en roman. De nærmere fem hundre sidene er holdt mest i en fortellende og episodisk stil. Rønning har hentet fram det viktigste og har skrevet et helt nytt manus som konkluderer med at ”av fjell er du kommen, til fjell skal du bli!”.

Boken er et helvete befolket av fattige, dødsslitne og ondskapsfulle personer, de fleste karikaturer og spøkelser. Det er de til dels på scenen også, men det skapes allikevel levende mennesker og troverdig drama i en sikker personregi.

 

Det oppreiste sinn

Først og fremst er det Heidi Gjermundsen Broch i tittelrollen med all sin styrke til å gå mot strømmen, sin uskyld og sin kjærlighetslengsel. Hun gir liv til Falkbergets anliggende, ”det oppreiste sinn”. Hun er forelsket i den tyske gruveeksperten Johannes, fint formet av Lasse Kolsrud. Sceneversjonen lar naturlig nok handlingen fokusere mest på forholdet mellom dem.

Fra Falkbergets side er miljøet mye mer fattigslig og preget av umenneskelig lidelse. Dette er det mindre av i forestillingen. I boken identifiserer presten seg slik med sine utsultete soknebarn at han ikke vil spise sitt brød, og han går rundt i fillete prestedrakt. Når dette er tatt bort, dette mister vi noe av prosessen i originalen av hvordan medmenneskeligheten og optimismen vokser frem tross alt.

Penning

I det trøsteløse universet av slitet etter ”penning, penning!” er det en forfriskende kontrast med en drikkevise og med en nydiktet scene i borgerskapets Trondhjem. An-Magritt klager på lavere lønn for malmkjøringen, og hun møter hoffet og en riksmarskalk med podagra i en herlig barokkparodi.

Men det er allikevel langt fra noen lystig musikal som ”Ungen” etter Oskar Braaten der fabrikkarbeiderne danser jazzballett langs Akerselva.

 

Fra "An-Magritt"

Heidi Gjermundsen Broch og Lasse Kolsrud

Foto: Erik Berg

Teatermusiker

Henning Sommerros partitur ble skapt til førsteoppførelsen på Trøndelag teater i 1988 og ble også brukt ved en oppsetning i 2004. Forandringene ved denne nyoppsetningen gjelder bare instrumentasjonen. Og det er all grunn til å holde fast på partituret der Sommerro spiller på et rikt register som teatermusiker.

Det er lite av slagersviskene, men Vårsøg-komponisten fornekter ikke sin evne til fengende melodikk og rytmer. Han fanger 1600-tallstonen i viser og salmer og bruker også popballader og mer krevende, samtidspreget tonespråk. Et åttemanns orkester ledet av Ståle Sletner sitter i et rom langt fra scenen, men gode sanglige prestasjoner og plettfritt orkesterspill smelter fint sammen i lydbildet.

Dristig

Koreografen Unn-Magritt (!) Nordseths dynamiske, vandrende bevegelser illuderer slitne mennesker, og de gir et poetisk løft i scenebildet samtidig som det er en fare for at de kan virke kunstige. Kostymer, scenografi og Hilde Andersens regi spiller også på det enkle og monumentale. Det er dristig grep med en så stilisert oppsetning, men det fungerer.

Selv når handlingen utspilles i et ødslig scenebilde med få rekvisitter blir vi grepet av en sterk historie båret fram av gode skuespillere og suggererende musikk.

Det er fortjenestefullt av Det Norske Teatret å satse på nytt, både fra Trondheim og helt nye produksjoner. Allerede neste måned lanseres en ny musikkforestilling, ”Peter Pan”.

Kulturstrøm

  • Sigrid: – Frustrerende å se at det internasjonale rettssystemet ikke fungerer

    Artisten Sigrid mener vi har et fantastisk system i Norge som vi må ta vare på, spesielt i disse «ekstra urolige tidene», kommer det frem i et intervju med NRK P3.

    – Det er frustrerende å se rett foran øynene at det internasjonale rettssystemet ikke fungerer. Det er jo helt jævlig.

    Hun fortsetter:

    – Det er ikke rart vi blir nostalgiske i popkultur som mote og musikk. Men jeg føler vi har vært nostalgiske de siste ti årene. Det sier kanskje noe om de siste ti årene.

    Artisten slipper sitt tredje album «There’s Always More That I Could Say» den 24. oktober. 28. november opptrer hun også på «P3 Gull».

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB