Troms fylkeskommune har nemlig vedtatt å bevilge penger til en treårig prosjektstilling for å få realisert jernbane fra Kollari i Finland til Skibotn i Troms.
Denne uka deltok blant andre Storfjord-ordfører Hanne Braathen, fylkesrådsleder Pia Svendsgaard og fylkesråd for samferdsel Kari Anne Opsal på et møte i Tornio.
Temaet var lønnsomheten av å bygge jernbane fra gruvene i Kolari til Skibotn.
- LES OGSÅ:
– Stor entusiasme
Hanne Bråthen sier interessen på begge sider er stor.
– Vi opplever stor entusiasme og optimisme på politisk nivå for Ishavsbanen vest.
– Det er store mineralforekomster (ca. 46 millioner tonn prognose for 2020) i Finland og på Nordkalotten, samt behov for transport av disse forekomstene til isfri havn på norsk side som utløser behovet, sier Braathen.
Flere ruter
Tidligere har NRK skrevet om at det neppe er behov for at Nord-Norge knyttes til jernbanenett flere steder.
Om Ishavsbanen Vest realiseres, kan det bety
Men Roger Hansen som er fylkesråd for samferdsel i Finnmark fylkeskommune, mener ikke planene mellom Finland og Skibotn ødelegger for Finnmarks sjanser.
– Nei, det svekker ikke mulighetene. Dette er en av de løsningene vi støtter opp om, sier Hansen til NRK.
Han vedgår at det i dag neppe er behov for flere togruter til Nord-Norge, men mener det kan bli det.
– Vi er i en begynnelsesfase når det gjelder leting etter mineraler, særlig på norsk side. Jeg tror det kan bli en av de store inntektskildene fram i tid, sier han.
LES OGSÅ:
Til Helsingfors
Braathen, som har jobbet aktivt for jernbane som ordfører, mener et slikt prosjekt bør ligge på nasjonalt eller regionalt nivå.
Nå skal hun til Helsingfors for å møte den finske samferdselsministeren.
– Da skal jeg få være med å presentere ishavsbanen
– Hvor stor er sjansen for at dere nå lykkes?
– Det er veldig positivt fra norsk side. Nå er det viktig å få med finnene, for det bygges ikke jernbane om ikke de er med. Og jeg tror at vi skal lykkes, sier Braathen til NRK.
LES OGSÅ: