Troms fylkeskommune har nemlig vedtatt å bevilge penger til en treårig prosjektstilling for å få realisert jernbane fra Kollari i Finland til Skibotn i Troms.
Denne uka deltok blant andre Storfjord-ordfører Hanne Braathen, fylkesrådsleder Pia Svendsgaard og fylkesråd for samferdsel Kari Anne Opsal på et møte i Tornio.
Temaet var lønnsomheten av å bygge jernbane fra gruvene i Kolari til Skibotn.
- LES OGSÅ:
– Stor entusiasme
Storfjord-ordfører Hanne Braathen.
Foto: Lars Egil Mogård / NRKHanne Bråthen sier interessen på begge sider er stor.
– Vi opplever stor entusiasme og optimisme på politisk nivå for Ishavsbanen vest.
– Det er store mineralforekomster (ca. 46 millioner tonn prognose for 2020) i Finland og på Nordkalotten, samt behov for transport av disse forekomstene til isfri havn på norsk side som utløser behovet, sier Braathen.
Flere ruter
Roger Hansen, fylkesråd for samferdsel.
Foto: Knut-Sverre Horn / NRKTidligere har NRK skrevet om at det neppe er behov for at Nord-Norge knyttes til jernbanenett flere steder.
Om Ishavsbanen Vest realiseres, kan det bety
Men Roger Hansen som er fylkesråd for samferdsel i Finnmark fylkeskommune, mener ikke planene mellom Finland og Skibotn ødelegger for Finnmarks sjanser.
– Nei, det svekker ikke mulighetene. Dette er en av de løsningene vi støtter opp om, sier Hansen til NRK.
Han vedgår at det i dag neppe er behov for flere togruter til Nord-Norge, men mener det kan bli det.
– Vi er i en begynnelsesfase når det gjelder leting etter mineraler, særlig på norsk side. Jeg tror det kan bli en av de store inntektskildene fram i tid, sier han.
LES OGSÅ:
Til Helsingfors
Gruvedriften i Finland trenger isfri havner i Norge.
Foto: Morten Ruud/NRKBraathen, som har jobbet aktivt for jernbane som ordfører, mener et slikt prosjekt bør ligge på nasjonalt eller regionalt nivå.
Nå skal hun til Helsingfors for å møte den finske samferdselsministeren.
– Da skal jeg få være med å presentere ishavsbanen
– Hvor stor er sjansen for at dere nå lykkes?
– Det er veldig positivt fra norsk side. Nå er det viktig å få med finnene, for det bygges ikke jernbane om ikke de er med. Og jeg tror at vi skal lykkes, sier Braathen til NRK.
LES OGSÅ:
Kart over Ishavsbanen
Foto: NRK