Hopp til innhold

Torghatten-ulykken time for time

Det var den verste flyulykken i nordnorsk flyhistorie. 36 personer omkom da et Widerøe-fly av typen Dash-7 styrtet under innflygning til Brønnøysund.

Torghatten-ulykken

36 mennesker omkom da et Widerøe-fly av typen Dash-7 styrtet under innflygningen til Brønnøysund 6. mai 1988.

Foto: Hanssen, Eystein / SCANPIX

Ulykken 6. mai 1988 skjedde i den 270 meter høye Torghatten, om lag 15 kilometer sørvest for Brønnøysund. Det var lavt skydekke i området da ulykken fant sted.

Dagsrevy-reportasje fra ulykkesstedet

Ulykkesflyet som krasjet Torghatten 1988

ULYKKESFLYET: Bildet er tatt av en privatperson på Namsos lufthavn, siste stoppested før flyet krasjet.

Foto: Arkivfoto

Her er ulykken time for time:

Fredag 6. mai 1988:

  • Et Dash-7 fra Widerøe's Flyveselskap AS tar av fra Namsos. Flyet er forsinket, og forventer å lande i Brønnøysund omtrent klokka 20.30, en time etter ruta.
  • Klokka 20.33: Lufthavnsjefen får melding om et savnet fly fra Trondheim. Noen minutter tidligere har vitner hørt et smell ved Torghatten.

Les også: - Tenker på ulykken hver dag

  • Klokka 20.25: Et helikopter med lufthavnsjef og helsepersonell lander på ulykkesstedet. De første journalistene er på plass. Heimevernet er alarmert, en del brannfolk er også på stedet. Mange pårørende samles på flyplassen i Brønnøysund.
  • Klokka 21.45: Vraket er lokalisert. Det brenner på stedet og redningsarbeidet hindres av eksplosjoner.
  • Klokka 23.30: Politiet mener det er lite håp om å finne overlevende. Redningsaksjonen går over til å bli et åstedsarbeide.

Widerøe-flyet, som styret fredag kveld, var ute av kurs og ca. 50 meter for lavt til å gå klar av Torghatten. Flyet traff toppen av en loddrett fjellvegg med en fart på over 300 km. i timen. Hele flykroppen ble knust i sammenstøtet med fjellet, og falt ned til foten av det ca. 50 meter høye stupet. De 36 menneskene om bord ble etter alt å dømme drept øyeblikkelig. Flyet skulle passere i en høyde av minst 500 meter på østsiden av den 258 meter høye Torghatten. Flyet traff fjellveggen på vestsiden av Torghatten i en høyde av ca. 250 meter.

NTB: 07.05.1988

Lørdag 7. mai 1988:

  • 2.30: Politimester Olav Sønderland, lederen for Redningssentralen, konstaterer at det ikke er tegn til overlevende i området. NRK har allerede meldt at alle 36 trolig er omkommet. Det var 33 passasjerer om bord, samt tre besetningsmedlemmer. Kripos kommer til Brønnøysund. Flyhavarikommisjonen var da på plass. Det møysommelige arbeidet med å registrere de omkomne og vraket starter. Havarikommisjonen finner ferdskriver og opptak av samtalene mellom pilotenen. Kripos ber etter hvert om hjelp fra Heimevernet til å frakte ned de omkomne fra fjellet.

Les også: Flystyrten endret presseetikken

Søndag 8. mai:

  • Konfirmasjonen gjennomføres i Brønnøysund. Flere av de omkomne skulle til Brønnøy nettopp for å feire venner og familie. Kirken her var fullsatt to ganger for årets konfirmanter. På kvelden ankommer fjellklatrere fra Svolvær for å hjelpe til med å hente ned de omkomne. Deretter fraktes levningene til regionsykehuset i Trondheim for identifikasjon.

Tirsdg 10. mai:

  • Det holdes en minnegudstjeneste i Brønnøy kirke, der også statsminister Gro Harlem Brundtland deltok. Før minnegudstjenesten gikk biskopen foran i en prosesjon av 500 etterlatte og andre med tilknytning til ulykken.

- Heretter har Torghattfjellet skiftet karakter. Det vil nå også minne oss om tragedien 6. mai 1988, da vi mistet 36 kjente og ukjente landsmenn i flyulykken.

Ordfører Harald Solbakk under minnegudstjenesten i Brønnøysund 11. mai / NTB

11. mai 1988

Det lokale heimevernsmannskapene permitteres.

13. mai 1988

Politiet forlater stedet. De siste vrakrester er hentet ned av blant annet det lokale Røde Kors.

Kilder: NTB, Brønnøysund avis. NRK