I dag kan norske loser hjelpe skipstrafikken hele døgnet. Nå reduserer de åpningstiden, og holder stengt fra klokka 22 om kvelden til klokka 6 om morgenen.
- Les også:
Langs hele kysten kommer det nå protester og varsler om at den reduserte åpningstiden vil føre til problemer for skipstrafikken. Alle skip over 70 meter skal i utgangspunktet ha los om bord når de ferdes nær kysten. I enkelte områder er det enda strengere regler.
Losbåtene frakter loser til skip døgnet rundt. Fra nyttår er det stengt om natten.
Foto: NRK– Når det er stengt på losstasjonene og ingen kan bringe losen ut på arbeid, er det åpenbart at skipene ikke får den losen de må ha for å seile langs kysten, sier leder i Losbåtførernes forbund, Narve Leonhardsen.
- Les også:
- Les også:
– Tjenesten blir halvert
Kystverket har nå sagt opp en særavtale med førerne av losbåtene. Arbeidstiden er kortet inn slik at losbåtførerne ikke kan frakte losene til og fra oppdrag hele døgnet. I dag er det beredskap 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Flere steder blir dette nå halvert.
– Ved stasjonene i Ålesund og Kristiansund vil man maksimalt kunne holde åpent 12 timer i døgnet, mot 24 timer i døgnet i dag, sier Leonhardsen.
- Les også:
- Les også:
– Det blir bitte litt venting
Kystverket avviser imidlertid at det kommer til å oppstå noe særlig problemer. Det gjøres lokale tilpasninger som skal føre til en smidig avvikling av trafikken, opplyser de.
– I utgangspunktet skal vi klare å betjene brukerne våre. Det kan bli bitte litt ventetid her og der. Men dette skal vi klare å få til, sier avdelingsdirektør for sjøsikkerhet i Kystverket, Arve Dimmen.
- Les også:
- Les også:
Det har vært konflikt om arbeidstiden til losførerne en lang periode. Denne TV-reportasjen ble laget sist sommer.
– De får store problemer
Losbåtførerne er imidlertid sikre på at tjenesten blir dårligere, og liker ikke at skipstrafikken som foregår om natten må vente. Leonhardsen sier at curisebåttrafikken kommer til å få problemer.
– De får et dårligere tilbud. Det er behov for en helkontinuerlig tjeneste. Det er jeg sikker på, sier Leonhardsen.