Hopp til innhold

Oppfordrer yrkessjåfører til kjør sakte-aksjon

Alle sjåfører av vogntog og større lastebiler inviteres til kjør sakte-aksjon for å beskytte norske arbeidsplasser innen næringen.

Tungtransport

Denne svenskregistrerte semitraileren med østeuropeisk sjåfør var ikke skodd for norske vinterveier - og blir her stående fast for andre gang på to dager i Stryn.

Foto: Jan Ivar Vik

Samtidig oppfordres norsk industri til å ta et større moralsk ansvar mot sosial dumping.

Den nyoppstartede organisasjonen Norsk Yrkessjåførs Allianse ber alle sjåfører kjøre i maks 60 kilometer i timen på motorveiene – eller parkere fullstendig –førstkommende mandag mellom klokka 11 og 12.

De ønsker å få en slutt på at utenlandske sjåfører med dårlig skodde kjøretøy skaper problemer på norske vinterveier.

I tillegg mener de det er et økende problem at utenlandske sjåfører tar deres jobber å kjøre for bare en firedel av hva som er et normalt norsk lønnsnivå.

Vil markere misnøye

Vogntog med dårlige dekk

Sist helg fikk to utenlandske sjåfører bøter for å ha kjørt med vogntog med alt for dårlige dekk i Trøndelag.

Foto: John Øystein Berg

Leder Heine Skyvulstad sier også at enkelte av de utenlandske sjåførene verken får forsikringer eller feriepenger, og må være borte fra familien i flere måneder mens de jobber for en lønn ned i 1000 euro hver måned.

Han sier at han ikke har noen formening om hvor mange norske sjåfører som vil delta, men har fått signaler fra hele landet om at de vil delta.

– Målet med dette er ikke å lamme det norske trafikknettet eller å skape farlige situasjoner med forbikjøringer. Derfor ber vi folk i denne timen om å kjøre i 60 kun på motorveien og parkere om man befinner seg på mindre veier, sier Skyvulstad til NRK.

Transportsjåfører fra Spania, Frankrike, Belgia, Nederland, Danmark, Sverige og Norge deltar i denne aksjonen.

– Må ta solidaritetsansvar

Lars M. Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet

Lars I. Johnsen, som er nestleder i Transportarbeiderforbundet, mener at norsk industri må ta et større ansvar mot sosial dumping.

Foto: Vegard Holm, LO Media

Irritasjonen er stor hos norske veitransportsjåfører. Norsk Transportarbeiderforbund ber nå norsk industri ta et større ansvar for at transporttjenestene de kjøper inn er seriøse.

Lars I. Johnsen, som er nestleder i forbundet, sier til NRK at det er et stort problem med sosial dumping innen transportbransjen.

– Norsk industri må selv ta et større solidaritetsansvar. De som kjøper transporttjenester til lavest mulig pris, spekulerer samtidig i å kjøpe tjenester som innebefatter sosial dumping, sier han.

TV 2 fortalte nylig at tjuvtriks og misbruk av EU-regler innen bransjen er med på å skvise norske aktører ut av bransjen.

Svensk LO har avdekket hvordan Volvo har fått ned kostnadene ved å kjøre sine nye lastebiler fra fabrikken i Göteborg til kunder i Norge, Sverige og Danmark. Bulgarske arbeidere, ansatt i et delvis norskeid bemanningsforetak, tjener 1000 euro i måneden pluss 35 euro per dag i matpenger.

De kjører 12–14 timer lange økter, og har opptil 30 arbeidsdager i måneden. Med halvannen til tre måneders mellomrom får de dra hjem i en til to uker, skriver LO-Tidningen.

i tillegg fortalte NRK onsdag om en østeuropeisk sjåfør som stjal kjettinger fra en norsk kollega som nettopp hadde hjulpet ham opp fra grøfta.

Les også: Politiet skjerper innsatsen mot utenlandske vogntog

Etterlyser bedre kontroll

Såkalt kabotasjekjøring trekkes fram som et stort problem. Det går ut på at en utenlandsk sjåfør som kommer med en last til Norge også kan ta tre innenlandsoppdrag innenfor en uke så lenge de ikke er planlagt på forhånd.

Problemet er bare at det ikke finnes noe bra registreringssystem for å vite at reglene ikke brytes, sier Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

Han mener at brudd på norsk lov er utbredt, og at det gir en stor merkostnad for det norske samfunnet, i form av ulykker, bomringsniking og forsinkelser som skapes av for dårlig skodde kjøretøy.

– Det finnes et regelverk for å stoppe dette, men verktøyene er for dårlige. Det må være betydelig mer kontroll, både fra politiets og veimyndighetenes side. En del stoppes, men det er bare toppen av isfjellet, sier han, og viser til at deres motpol på arbeidsgiversiden, NHO Transport, også er bekymret.

AKTUELT NÅ