Hopp til innhold

UP filmet da sjåfør sovnet i tunnel

Midt inne i den sterkt trafikkerte Bragernestunnelen i Drammen sovner en mann bak rattet. Deretter krysser han midtlinjen og frontkolliderer med en møtende bil. Rett bak ulykkesbilen filmer en UP-patrulje det kraftige sammenstøtet.

Bilulykke i Bragernestunellen

Hendelsen fant sted på kvelden 13. april i år. Til sammen tre biler var involvert i ulykken.

På videoen kan du se hvordan bilen med den sovende sjåføren skjener over den doble gule sperrelinjen og treffer en bil i motgående kjørefelt.

– Det kunne fort blitt en dødsulykke, sier UP-sjef Runar Karlsen til TV2, som først publiserte videoen.

Våknet rett før det smalt

Om lag 18.000 kjøretøy passerer gjennom den drøyt tre kilometer lange Bragernestunnelen hvert døgn. Fartsgrensen er 70 kilometer i timen.

UP-patruljen var ute på et rutineoppdrag da den ble vitne til at sjåføren sovnet i bilen to kjøretøy foran deres egen bil.

Rett før det uunngåelige sammenstøtet viser videoklippet at sjåføren tydeligvis våkner opp og bremser for livet. Det kan ha bidratt til at ingen ble alvorlig skadd.

Fire personer ble sendt til behandling ved legevakt og sykehus etter møteulykken, og tunnelen ble stengt i begge retninger.

Føreren bekreftet overfor politiet at han duppet av før det smalt. Førerkortet ble beslaglagt på stedet.

bragernestunnelen

18.000 BILER I DØGNET: Bragernestunnelen på fylkesvei 283 gjennom Drammen i Buskerud er 3.169 meter lang. Tunnelen er sterkt trafikkert og har ett løp med et kjørefelt i hver retning.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Som å kjøre med promille

UP-sjef Runar Karlsen sammenligner det å være søvnig i trafikken som å kjøre med sterk promille. Han ber trøtte sjåfører ta en pause i god tid før det går galt.

Ifølge Statens vegvesen skjer de fleste søvnulykker mellom 18 og 20 på ettermiddagen og mellom 02 og 05 om natten. Ulykken i Bragernestunnelen fant sted i 18.30-tiden.

Tidligere forskning indikerer at mellom en og seks prosent av alle trafikkuhell, og mellom tre og 15 prosent av dødsulykkene, skyldes trøtthet eller sovning, ifølge Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Menn sovner oftest, kvinner tar få pauser

I en spørreundersøkelse blant 4.448 bilførere som hadde vært innblandet i et forsikringsrapportert trafikkuhell, oppga 22 prosent at de hadde sovnet bak rattet. 4,3 prosent av hendelsene førte til en ulykke.

Langt flere menn enn kvinner sovner bak rattet, og flere yngre enn eldre.

En undersøkelse fra Codan forsikring kan tyde på at kvinnelige bilister er mindre tilbøyelige enn menn til å ta en pause dersom de føler seg trøtte.

Forbikjøring

TRØTTE SJÅFØRER: Ifølge Statens Vegvesen har 44 prosent av norske bilførere opplevd å sovne bak rattet. Mange prøver ulike tiltak for å holde seg våken, uten at dette hjelper.

Foto: Scanpix / Scanpix

Risikerer avkorting på forsikring

I undersøkelsen oppgir tre av fem kvinner at de aldri har stanset langs veien for å sove, selv om de har vært trøtte.

Ifølge TØI opplever de fleste av førerne som sovner bak rattet seg trøtte på forhånd, men kjører likevel videre til tross for dette.

Krasjer du og påfører deg selv eller andre skade, risikerer du å få avkorting på forsikringen dersom årsaken til ulykken er tretthet.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger