NRK Meny
Normal

Autopilot kan hindre bilkræsj

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Snart kan en halvautomatisk autopilot sikre at bilen din holder seg på veien når du er i ferd med å kræsje.

Se for deg at en sjåfør oppdager et stort hull i veibanen. Han blir nødt til å svinge unna, men i hastverket tar han i for mye, og er på vei ut i grøfta. Noen nervepirrende sekunder senere er han plutselig på stø kurs igjen. Hvorfor? Fordi en halvautomatisk autopilot har merket bilens farlige kurs, slått inn, og rettet opp bilen.

En doktorgradsstudent og en forsker ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) har funnet opp nettopp en slik autopilot.

Den tar kun over styringen når den finner hindringer i veibanen til en bil. Hindringene kan for eksempel være i form av hull i veien eller motgående biler.

– Den virkelige nyskapningen ved dette er at vi har fått bilen til å dele kontrollen med deg. Hvis du har lyst til å kjøre, sørger den bare for at du ikke kræsjer i noe, sier Sterling Anderson til Physorg.

Han tilhører MITs Department of Mechanical Engineering, og har uviklet systemet sammen med Karl Iagnemma, forsker tilknyttet MITs Robotic Mobility Group.

Gjenkjenner trygge områder

Dette er ikke første gang bilindustrien blir mer uavhengig av mennesket. Tidligere har vi skrever om biler som tilbakela strekningen Kina - Italia uten sjåfører. Da ville et forskerteam i Vislab, tilknyttet Universitetet i Parma, teste hvor langt de hadde kommet når det gjaldt selvgående biler.

I juni ble Nevada i USA det første stedet i verden hvor føreløse biler ble tillatt. Google var produsenten bak denne biltypen. Et annet eksempel er Ford B-Max, som er den første Ford-bilen med stemmestyrt kommunikasjon. Den kan automatisk ringe 113 etter en ulykke.

Systemet MIT-gruppa står bak, gjenkjenner hindringer i veien ved hjelp av sensorer, et kamera festet til bilen og en avstandsmåler. En algoritme analyserer informasjonen herfra og identifiserer trygge soner. Slik går bilen klar av for eksempel hull i veien.

Anderson og Iagnemma har jobbet med å få autopiloten til å gjenkjenne trygge områder i stedet for spesifikke kjøreveier.

Systemet deler bilens omgivelser inn i et nett av triangler, hvor spesielle kanter på trianglene representerer en hindring eller grensene langs en vei. Designerne har instruert en algoritme til å "stenge inne" kantene på trianglet som representerer hindringer. Det gjør at sjåføren kan navigere seg gjennom hvilke som helst triangelkanter med unntak av de algoritmen har stengt inne.

Hvis sjåføren er i fare for å krysse en slik triangelkant, for eksempel hvis han sovner bak rattet, tar autopiloten over og styrer bilen tilbake til et trygt område.

Se hvordan systemet fungerer i videoen overfor.

Bil med autopilot

MIT-studenter har funnet opp en autopilot som gjør at bilen unngår krasj, uansett hva sjåføren gjør. Her tester de systemet på et jorde i Michigan.

Foto: Massachusetts Institute of Technology (MIT)

Testet siden september

Anderson og Iagnemma begynte å teste autopiloten i september, og har til nå testet systemet mer enn 1.200 ganger. De har utført testingen på et jorde i Michigan, med oppstilte tønner.

Bare noen få av de 1.200 testene resulterte i kræsj.

Anderson og Iagnemma mener de fleste av disse oppstod på grunn av tekniske feil på bilens kamera, som gjorde at det ikke klarte å gjenkjenne hindringer.

Kan gi falsk tro på egne evner

– Vi tror systemet skal bli ufeilbart med bedre maskinvare. Av lovfestede grunner er ikke systemet ute på det kommersielle markedet enda, sier Anderson.

Han tror et slikt autopilot-system kan få bilsjåfører til å tro at de er bedre sjåfører enn de egentlig er.

For å hindre det i å skje, jobber han og Iagnemma nå med teknologi som skal fortelle sjåføren at den han nettopp gjorde ikke var trygt.

De to gründerne prøver også å utbedre systemet på andre måter. De vil tilpasse autipiloten til forskjellige grader av kjøreferdigheter, og håper å gjøre autopiloten så enkel at den kan gjenkjenne hindringer i veien ved hjelp av en mobiltelefon.

– Tanken er at du setter mobilen din på dashbordet. Deretter bruker den kameraet, akselerasjonsmåleren og gyroskopet til å gi informasjonen systemet trenger, sier Anderson.

Gruppa fra MIT presenterte nylig deler av teknologien bak autopilot-systemet på The Intelligent Vehicles Synopsium i Spania.