Hopp til innhold

Polarinstituttet: – Helt greit å flytte iskanten. Det speiler faktiske forhold

Direktør Jan-Gunnar Winther i Norsk polarinstitutt sier dagens flytting av iskanten bare speiler det som faktisk skjer. – Bør behandles i Stortinget, sier Venstre.

Jan-Gunnar Winther

Direktør Jan-Gunnar Winther i Norsk polarinstitutt har ingen problemer med at iskanten i Barentshavet flyttes i tråd med virkeligheten.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Det er et faktum at Barentshavet er et område der isen smelter veldig raskt, faktisk raskere enn eller i Arktis. Flyttingen av iskanten er en klar konsekvens av at man oppdaterer faktagrunnlaget.

Han mener det er riktig å flytte iskanten gitt at denne jo faktisk har beveget seg nordover de siste årene.

– Får klimamodellene rett i sine prognoser kommer dette til å fortsette, og det vil bli isfritt i Barentshavet 30 til 40 år frem i tid, sier Winther.

Krever politisk definisjon av iskanten

Bakgrunnen for uttalelsen er at klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) tirsdag morgen meldte at regjeringen har oppdatert iskanten i forvaltningsplanen.

Likevel mener Venstre at definisjonen av iskanten skal tas opp i Stortinget før den fastsettes.

Bakgrunnen er at den nye definisjonen gjør at samtlige områder i Barentshavet som er åpnet for olje- og gassvirksomhet ligger sør for den nye iskanten.

– Hvor iskanten går er et spørsmål for Stortinget. Det avgjørende for Venstre er at svært sårbare områder skal vernes mot oljevirsomhet, sier leder i Stortingets ennergi- og miljøkomite, Ola Elvestuen (V) i en pressemelding.

Ny definisjon åpner også for annen type virksomhet.

Mer båter og turister

Barentshavet er nemlig ikke attraktivt kun for olje- og gassvirksomhet.

– Det er slik at denne sonen er sårbar, og den har ligget lenger sør i områder som har vært aktuelle for petroleumsaktivitet. Dette er nå i endring, og det er også dette som er bakgrunnen for beslutningen regjeringen har tatt. Den nye definisjonen vil gjøre det lettere for både petroleumsvirksomhet og andre virksomheter. Dette gjelder både skipsfart, turisme og fiske ettersom vi får stadig mindre fysiske begrensinger knyttet til isen. Dette ser også ut til å fortsette i fremtiden, sier Winther.

AKTUELT NÅ