Hopp til innhold

Ny E18: Partene står langt fra hverandre

Nivået på bompenger og hvordan nye E18 skal bygges vestover fra Oslo er de vanskeligste nøttene i forhandlings-innspurten om Oslopakke 3.

Kø på E18 ved Skøyen

Ny E18 vestover fra Oslo har vært planlagt i flere tiår og har kostet staten hundrevis av millioner. Nå er det innspurt i forhandlingene mellom staten, fylkeskommunen i Akershus og byrådet i Oslo.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Anette Solli

Fylkesordfører Anette Solli er nøktern optimist, men sier partene fortsatt står langt fra hverandre.

Foto: Olav Juven / NRK

Få dager før forhandlingene om ny Oslopakke 3 må være ferdig, står partene fortsatt langt fra hverandre.

Den såkalte Oslopakke 3 handler om hvordan veier og kollektivtilbud skal bygges ut i hovedstaden.

Søndag ettermiddag var det nytt møte i innspurten, i Akershus fylkeskommunes lokaler i Oslo.

Stemningen før møtet startet var munter og god, men partene legger ikke skjul på at det er langt frem til en enighet.

– Stor og solid avstand

Fylkesordfører Anette Solli sier til NRK at partene er enige om mye.

Likevel er det stor avstand når det gjelder utbygging av E18 vestover fra Oslo.

– Å komme utenom en utbygging av E18 vest uten Gjønnesdiagonal, Fornebu-utbygging, sykkelvei, bussvei og miljølokk får du i hvert fall ikke meg med på, sier fylkesordføreren.

Nivået på bompenger og hvordan de skal brukes er det andre vesentlige punktet der partene står langt fra hverandre.

– Jeg er nøktern optimist, jeg tør ikke dra på noe mer akkurat nå, sier hun.

Vegdirektøren: -– Tøffe forhandlinger

Veidirektør Terje Moe Gustavsen er leder for styringsgruppen for Oslopakke 3, og statens representant i forhandlingene. Han holder kortene tett til brystet, og vil ikke kommentere forhandlingene overhodet.

– En enighet må komme snart, hvis bystyret i Oslo og fylkestinget skal kunne behandle saken før sommerferien. Men noen dager til har vi, sier han.

Lan Marie Nguyen Berg

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg har sagt at det ikke skal bygges en meter mer vei for å øke kapasiteten inn mot Oslo.

Foto: CF-Wesenberg

Han sier at forhandlingene er tøffe og klare, men at tonen mellom partene er god.

Miljøpartiet de grønnes Lan Marie Berg sier til NRK byrådet fortsatt står på standpunktet om at ny E18 ikke skal få økt kapasitet inn mot Oslo.

Mdg: – Må gi og ta

Berg og De grønne har tidligere stilt ultimatum om at kapasiteten på E18 mot vest ikke skal økes.

Men hun svarer ikke på spørsmålet om hun kan sitte i et byråd som vedtar økt trafikkapasitet inn til Oslo, og besvarer alle spørsmål i den retning med at byrået står samlet.

Så det betyr at dine dager kan være talte nå?

– Det betyr at byrådet står samlet om forhandlingsposisjonen vår. Vi er tydelig på hva vi ønsker og at vi har en smertegrense. Så er vi også tydelige på at forhandlinger handler om å gi og ta. Det vet jo alle, sier Berg.

AKTUELT NÅ