Hopp til innhold

MdG og Ap svarer ulikt om samarbeidsavtalen

MdG sier samarbeidsavtalen i Oslo gjør at man ikke kan godta planlagte byutviklingstiltak i Asker, Bærum og Filipstad langs E18 vestover. Samarbeidspartner Ap sier noe annet.

Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MdG)

Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MdG) har forskjellige tolkninger av hva samarbeidsavtalen sier om E18.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Valglogo

– Plattformen slår klart fast at vi ikke skal øke kapasiteten på E18 Vestkorridoren.

Det sa Lan Marie Nguen Berg i Miljøpartiet de Grønne (MdG) da Oslo-kameratene fra MdG, Ap og SV la frem ny felles plattform for byrådsarbeidet i Oslo.

I byrådserklæringen om E18 står det blant annet:

«Arbeid med prosjektering, regulering og grunnerverv som bygger opp under økning av veikapasiteten må stanses. (...) Byrådet er åpne for å diskutere tiltak for (...) byutvikling i Sandvika, Asker og Filipstad». Erklæringen side 19.

Ultimatum torpederer byutviklingstiltak i Sandvika og Asker

Hva betyr formuleringen om at veikapasiteten ikke skal økes?

– Det vil si at det ikke skal lages én meter ekstra vei eller legges mer asfalt, sier Berg.

Utfordringen er at byutviklingstiltakene i Asker, Sandvika og på Filipstad inkluderer at E18 skal legges i tunnel. Det krever avlastningsvei av sikkerhetsmessige årsaker.

Det gir mer veikapasitet som MdG ikke kan godta gitt at de ikke godtar noen form for kapasitetsøkning.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er ikke like avvisende.

Ser du motsetningen mellom formuleringen om byutviklingstiltak i for eksempel Sandvika og formuleringen om kapasitetsøkning i samarbeidsavtalen?

– Nei. Jeg tror vi kan gjøre begge deler.

Tiltakene i Asker og Sandvika betyr tunnel som krever en avlastningsvei som gir økt kapasitet?

– Tiltaket vil først og fremst bety at de får et helt buytviklingssentrum, at de slipper støyplager og forurensingsplager. Det må man ha respekt for. Der vi har satt opp veldig røde flagg er på kapasitetsøkning inn mot Oslo sentrum, sier Johansen.

– Ap, MdG og SV bryter Oslopakke 3-avtalen

Anette Solli (H)

Fylkesordfører Annette Solli (H) ber Oslo-kameratene ligge unna planen om å legge E18 i tunnel gjennom Sandvika og Asker.

Foto: Vegar Erstad / NRK

Fylkesordfører Anette Solli (H) fortviler over signalene fra Oslo. Hun sier tunnel gjennom blant annet Sandvika er eneste mulige og fornuftige løsning.

– Her har vi Norges mest trafikkerte vei rett utenfor der folk bor og jobber. Det er ikke bra hverken for dem som bor eller jobber her, eller de som kjører her. Veien er gammel og umoderne, og avkjøringsrampene er farlige.

Hun vil ha E18 i tunnel slik man har gjort med stort hell i både Bjørvika og mellom Sinsen og Ulven i Oslo.

– Da får man motorveien bort, filtrert luften og man blir kvitt støyen. I tillegg blir det egen vei for bussen, ekspresssykkelvei og en lokal vei på toppen. Tunnel er selve byutviklingsgrepet, sier Solli.

MdG avbrøt intervju

Tirsdag utfordret NRK Lan Marie Nguyen Berg på om hun kunne konkretisere hva i dagens E18-plan MdG ikke kan godta.

Etter gjentatte forsøk valgte Berg å avbryte intervjuet.

Lan Marie Nguyen Berg fra MdG går fra intervjuet med NRK etter å ha blitt bedt gjentatte ganger om å konkretisere hvilke deler av planene for E18 de er imot.

Lan Marie Nguyen Berg fra MdG går fra intervjuet med NRK etter å ha blitt bedt gjentatte ganger om å konkretisere hvilke deler av planene for E18 partiet er imot.

AKTUELT NÅ