– Det er nå den store jobben begynner, sier Halvorsen, avdelingsdirektør i Luftfartsavdelingen i Statens Havarikommisjon når NRK møter han utenfor den engelske havarikommisjonen (AAIB) nå i kveld.
Arbeidet med å laste ned all data fra den svarte boksen er ferdig, og i kveld reiser Halvorsen tilbake til Norge.
Med seg har han minnemodulen som er hentet ut fra den kombinerte tale- og dataregistratoren som er hentet ut fra helikoptervraket.
Lørdag reiste Halvorsen til England for å prøve å hente ut innholdet fra den svarte boksen etter helikopterulykken hvor 13 personer omkom fredag.
Helikopteret var på vei fra Gullfaks B på Gullfaksfeltet i Nordsjøen til Flesland da det styrtet på Turøy nord for Bergen.
Den engelske havarikommisjonen bisto i arbeidet, og nå har de altså lykkes.
Stort puslespill
– Det er en viktig avklaring, sier Halvorsen. Det er viktig å få slik informasjon tidlig i undersøkelsen og bruke det sammen med andre funn på ulykkesstedet.
Statens Havarikommisjon vil nå se på hvilke komponenter som er samlet inn fra vraket. Så velger de ut de mest interessante og tar dette med til Havarikommisjonens hangar i Lillestrøm hvor de gjør videre analyser.
I en pressemelding tidligere i dag skrev SHT at det tar rundt 12 måneder med en komplett undersøkelse før en rapport er klar.
– Det er en stor lettelse når man begynner å få en oversikt over komponentene fra ulykkesstedet, sier Halvorsen.
Tilbake i Lillestrøm skal de gjøre analyse av lyd som er hentet fra den svarte boksen. Så vil de se om funn på komponenter fra vraket kan sammenholdes med dette.
Første dødsulykke med dette helikopteret
Ifølge Airbus som har produsert helikoptertypen H225 er dette den første ulykken med
dødlig utfall. Det sier kommunikasjonssjef Alvaro Beteta Meredith til NRK søndag.
I 2009 omkom 16 personer da et helikopter styrtet i nordsjøen
En gang tidligere har et Super Puma helikopter styrtet fordi rotoren løsnet, slik det skjedde med helikopteret fredag. Det skjedde i England i 2009 og alle om bord omkom.
Ulykkeshelikopteret i 2009 var av typen Super Puma 332 L2, og helikopteret som styrtet utenfor Turøy var av typen Super Puma 225, men de har nesten identisk girkasse.