Hopp til innhold

– Sønnen vår ble skremt av islam-undervisning

Da Lill-Christine Onstads 12 år gamle sønn fortalte hva han hadde lært om islam på skolen, fikk hun bakoversveis. – Han ble skremt og reagerte på at en religion kunne være så ond, sier moren. Skolen beklager.

oppgaveark

TREKKER UNDERVISNINGSMATERIELL: I religionstimen på 7. trinn ved Danielsen skole på Sotra utenfor Bergen fikk elevene listet opp flere eksempler på hva som skiller Muhammed og Jesus. Nå sier rektor at undervisningsarket aldri skulle vært brukt.

Det var en lærer ved den kristne privatskolen Danielsen skole på Sotra utenfor Bergen som delte ut et ark om ulikheter mellom Jesus og Muhammed til elevene på 7. trinn.

Sammenlignet Jesus og Muhammed

I religionstimen ble det listet opp en rekke ulikheter på denne måten:

  • Begge møtte en blind mann, og en kvinne ble grepet i hor. MEN: Jesus helbredet mannen og tilga kvinnen. Muhammed overså mannen og fikk kvinnen drept.
  • Begge var sultne i ørkenen. MEN: Jesus skaffet mat på mirakuløst vis. Muhammed klarte ikke å skaffe mat.
  • Jesus ba for fiendene sine. Muhammed fordømte dem og oppfordret til å være harde mot dem og drepe dem.

– Han ble skremt og reagerte på at en religion kunne være så ond, forteller moren.

Vi beklager at dette undervisningsarket ble delt ut. Det vil ikke bli brukt igjen

Rektor ved Danielsen skole, Frode Monsen

Skolen beklager til foreldrene

rektor

Rektor ved Danielsen skole, Frode Monsen

Rektor ved Danielsen skole, Frode Monsen, bekrefter at arket ble delt ut i en undervisningstime.

– Vi er kjent med at det er kommet reaksjoner fra foreldre på dette. Vi beklager at dette undervisningsarket ble delt ut. Det vil ikke bli brukt igjen, sier rektoren.

Han var ikke kjent med at en av skolens lærere benyttet dette materiellet i undervisningen.

Statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet sier det er bra at skolen understreker at de skal sørge for at det som undervises er i tråd med lærerplanene og lovverket for friskoler.

– Undervisningen om de ulike verdensreligioner og ulike livssyn skal ikke fremme intoleranse eller frykt for andre kulturer og religioner, sier statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet.

oppgaveark

Dette er arket som skoleledelsen ikke visste ble brukt i undervisningen på 7. trinn.

– Man snakker ned en religion

– Det er vinklingen i undervisningen vi reagerer på. Her snakker man ned en religion for å fremme en annen. Det kan skape veldig negative holdninger og inntrykk hos de unge hvis de ikke kjenner hele historien, sier Lill-Christine Onstad.

Da foreldrene tok kontakt med skolen konfronterte de læreren med det de mente var en feilaktig måte å undervise barn og unge om religion på.

– Læreren sa bare at det var sånn han så på det, og vi fikk ingen forklaring utover det. Han sa han sto inne for det som var sagt, forteller moren.

Her snakker man ned en religion for å fremme en annen

Lill-Christine Onstad, mor til elev på 7. trinn

– Dette er ikke greit

I undervisningstimen fikk elevene listet opp flere eksempler på hva som skiller Muhammed og Jesus.

  • Muhammed spredde islam med krig, mens Jesus vendte det andre kinnet til og døde for våre synder.
  • Jesus var aldri gift. Muhammed var gift med flere kvinner, og en av dem var et barn da de giftet seg.
  • Muhammed helbredet ingen. Jesus helbredet mange.

I etterkant har foreldrene snakket med sønnen for å forklare hva de mener om undervisningen.

– Vi har gitt beskjed til skolen om at dette ikke er greit. Vi har tatt vårt ansvar som foreldre og snakket med vår sønn om dette. Vi ønsker å forklare at det alltid er flere sider av en sak, og at man ikke kan forklare en religion bare ved å fortelle om alt det negative, mener Lill-Christine Onstad.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger