– Vi er veldig fornøyd med utspillet fra Mattilsynet. De påpeker det opplagte, nemlig at det er et brudd på dyrevelferdsloven å la dyr som blir påkjørt av tog ligge og lide lenge. Det er uakseptabelt, sier Hansson til NRK.
Han gir dermed sin fulle støtte til Mattilsynet, som ber togselskapene om å gjeninnføre våpen om bord i togene sine.
– Dyr blir liggende i timevis med brukket rygg, brekte bein og store smerter før de blir avlivet. Det er et brudd på dyrevelferdsloven, sa seniorrådgiver Asle-Håvard Miklegard til NRK fredag.
Nå krever de en endring fra dagens praksis, der NSB melder ifra til Jernbaneverket, samt politiet og Viltnemda, når elg og reinsdyr blir påkjørt.
– Både reineiere og Viltnemnda kan være langt unna det aktuelle stedet når de blir varslet. Det ideelle er at dyrene blir avlivet umiddelbart, sier Miklegard.
– Mener dere togene burde ha stoppet og avlivet dyrene selv?
– Det er det vi aller helst ønsker, ja.
(artikkelen fortsetter under)
– Våpen er nødvendig
Fem av seks reinpåkjørsler langs norske skinneganger skjer på Nordlandsbanen. Bare det siste året har godt over 200 rein blitt drept av toget på langs den 729 kilometer lange togstrekningen.
I tiårsperioden 2001–2011 ble 2316 rein påkjørt og drept av toget på strekningen Steinkjer-Bodø.
Talsmann i Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, er klar i sin tale:
– Det er en selvfølge at Norges Statsbaner skal følge norsk lov. Det er NSBs ansvar og dette må løses. Fravær av våpen i togene skal ikke være noe som hindrer at vi får avlive dyrene fort.
– Mener du våpen er den beste løsninga?
– Våpen er nokså nødvendig for å avlive skadde dyr. Det kan godt hende at vi i tillegg må ha andre løsninger, for eksempel snøscooterpatruljer, for å løse problemet. Det får NSB ta seg av. Det er de som forårsaker disse dyretragediene helt rutinemessig, slår Hansson fast.
– Hvordan ser du for deg at avlivingen skal foregå, rent praktisk?
– Den ene muligheten er at toget stopper, og at noen om bord går ut og avliver dyrene som er skadd. Hvis det er for vanskelig må NSB ha andre løsninger. For eksempel personell som kan bli kalt ut på kort varsel fra nærområdene for å avlive dyrene.
Vil ikke ta hensyn til ansatte
Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, forklarte overfor NRK fredag formiddag at praksisen med våpen om bord på togene er gradvis avviklet siden 2007.
Våpnene er nå borte fra togene. Årsaken er at stadig færre av dem som jobber på toget ønsket å ha dem der.
Det argumentet bryr ikke Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne seg nevneverdig om.
- Les også: Krever forklaring om våpen i tog
- Les også: Ikke våpen på togene
– Når ulykkene skjer må NSB ta det fulle og hele ansvar. Det handler om dyrevelferdsloven og alminnelige etikk, hevder han.
– NSB sier de som jobber på togene ikke ønsker våpen om bord? Bør ikke det respekteres?
– Nei. Dyrevelferdsloven pålegger oss alle, enten du jobber i NSB eller Miljøpartiet De Grønne, å avlive dyr som lider. NSB må komme til en forståelse med sine ansatte om at dette er en del av jobben. NSB plikter å drive i samsvar med norsk lov.
Lokførerne: – NSB tar feil
Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Jørgensen, benekter at lokførerne har satt seg på bakbeina for å avvikle ordningen med våpen på tog.
Han hevder tvert imot at NSBs utsagn er galt.
– Vi beklager at ordninga er avviklet. Det skjedde fordi NSB ikke fant seg i stand til å kunne oppbevare våpnene på en sikker måte, eller ikke ønsket våpen om bord, hevder Jørgensen.
Forbundet organiserer samtlige lokførere i Norge, og lederen sier det er en generell holdning blant medlemmene at våpen bør være om bord på toget.
– Det er ubehagelig å kjøre på et dyr. Ingen av oss liker det. Men når det først skjer ønsker vi å ha muligheten til å avlive dyret som lider. Det er viktig ut ifra et dyrevelferdsperspektiv.
– I tillegg er det en belastning for lokomotivføreren å etterlate et skadet dyr i skogen, legger han til.
Jørgensen understreker at opplæring for våpenbruk og sikker oppbevaring er viktig, og hilser utspillet fra både Mattilsynet og Miljøpartiet De Grønne velkommen.
– Vi er glad for at de tar til orde for å gjeninnføre ordningen, poengterer han.
– Ingen grunn til å somle
Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB ønsker ikke å kommentere saken fredag ettermiddag, og viser til det han har sagt til NRK tidligere.
Nå ber Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne togselskapet om å ta ansvar. Han mener det haster å innføre våpen på togene igjen.
- Les også: – Jernbaneverket må få på plass flere gjerder
- Les også: – Toget dreper livsgrunnlaget mitt
– Det bør skje umiddelbart. denne saken er fullstendig overmoden. Vi ser disse dyretragediene i stort omfang hvert eneste år. Det er absolutt ingen grunn til å somle, løsningen må komme og vi vet hva den er. Nå må NSB handle.
– De har ikke vært handlekraftige nok. Nå får de den nødvendige dytten fra Mattilsynet, legger han til.
Følger opp saken
Hansson er også enig med leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, som ønsker seg opplæring.
– Det er Ikke noe problem. Her er det bare å gi opplæring i våpenbruk. Vi er klar over at det i mange tilfeller vil være vanskelig rent praktisk, derfor er det aller viktigste reingjerder.
– Hva vil du og partiet ditt gjøre for å løse denne utfordringen?
– Jeg kommer til å holde øye med NSB fremover. Forhåpentligvis slipper vi å gjøre noen ting fra Stortinget, fordi NSB finner en løsning. Hvis det ikke skjer kommer vi til å følge opp saken på Stortinget, understreker Hansson.
– For det er også et politisk ansvar?
– Selvfølgelig er det et politisk ansvar at Norges Statsbaner følger norsk lov.