Hopp til innhold

a-has «Take on me» i verdenstoppen

a-has «Take on me» er kåret til tidenes fjerde mest inflytelsesrike musikkvideo, bare slått av Ok Go, Britney Spears og Michael Jackson.

a-ha på Fornebu i 1985, året de fikk suksess med Take on me

a-ha på Fornebu i 1985, året de fikk suksess med «Take on me».

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

MICHAEL JACKSON i 1983

Michael Jackson fikk sitt store gjennombrudd med «Thriller» i 1983.

Foto: GABRIEL BOUYS / AFP

Det var, kanskje ikke spesielt overraskende, Michael Jacksons «Thriller» som stakk av med seieren da tidenes mest inflytelsesrike musikkvideo skulle kåres.

Musikkvideoen til «Thriller», som har fått æren for å bryte ned skillet mellom musikk og film, vant avstemingen med 15,2 prosent av stemmene, melder Reuters.

Det var omkring 1.000 brukere av nettsamfunnet MySpace som stemte fram musikkvideoene og de mente Ok Go sin hit fra 2006, «Here it goes again» hadde den nest beste vidoen.

På tredjeplass kom Britney Spears «Baby one more time», mens a-has video til «Take on me» kom på fjerdeplass.

Her er de ti viktigste musikkvideoene:

(Vi har ikke rettighetert til å vise alle videoene, derfor mangler noen på lista.)

1. «Thriller», Michael Jackson (1983)

Video Michael Jackson - Thriller

2. «Here It Goes Again», OK Go (2006)

3. «Baby One More Time», Britney Spears (1998)

4. «Take On Me», a-ha (1985)

5. «Hurt», Johnny Cash (2003)

6. «Bohemian Rhapsody», Queen (1975)

7. «Around the World», Daft Punk (1997)

8. «Weapon of Choice», Fatboy Slim (1999)

9. «Sledgehammer», Peter Gabriel (1986)

10. «Sabotage», Beastie Boys (1994)

Hvilken musikkvideo liker du best? Skriv din mening her:

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober