Den legendariske spillskaperen Will Wright, som står bak noen av vår tids mest selgende dataspill, har en stor innflytelse på verdens spillmiljø.
Han forteller i et intervju med nettstedet Chronicle.com at han syns spillutviklere ikke ser mulighetene som finnes i et større publikum.
- Når du ser på hva man gjør med spillteknologien som er tilgjengelig, så blir den brukt på å lage spill for 12 år gamle gutter. Det betyr ikke at formatet spill ikke har potensialet til å gjøre mye mer.
Har seg selv å skylde
En del av grunnen for dette, mener Wright at spillbransjen selv har skylden for. Når spill i all hovedsak henvender seg til unge menn og gutter, er det ikke lett å bli tatt alvorlig som et kulturprodukt.
- Kulturelt sett har spill blitt sett på som lavkultur de siste tyve årene, og dette er spillindustrien sin egen skyld.
Skjermbilde fra The Sims 3
Foto: EALikevel mener han at det finnes håp, og ser mange spillselskap som satser på et bredere publikum. Wrights egen spillserie, The Sims 3, kom ut i butikkene i starten av juni og er et av de fremste eksemplene på spill som satser på utradisjonelle spillergrupper, så vel som unge spillere.
LES:
Har mistet kontakten
Mange av dagens foreldre har mistet kontakten med måten dagens unge bruker spill på, mener Wright.
- De ser ikke forskjellen mellom spill og moro. Dataspill er for mange, spesielt voksne, bortkastet tidtrøyte, men i virkeligheten er spill et viktig læringsverktøy. Vi har bare glemt det.
Wright viser til at mange brettspill ansees som dannende, blant annet sjakk som i mange hundre år har blitt sett på som et verktøy for å lære strategisk tekning.
Til tross for kritikken peker han på at mye har forandret seg de siste årene.
- Jeg mener seriøse spill i dag er fantastiske. Miljøene de utvikler seg i har en voksende tendens til å ta de (spillene journ. anm.) på alvor.
Se intervjuet, og legg igjen din kommentar under videoen.