Hopp til innhold

- Spill må fenge flere

Spillstudioer lager spill for 12 år gamle gutter mener spillguru Will Wright, og kritiserer dagens spillutviklere for å ha gjort spill til lavkultur.

Will Wright

Will Wright under utviklingen av The Sims 3.

Foto: Ryan Anson / AFP

Den legendariske spillskaperen Will Wright, som står bak noen av vår tids mest selgende dataspill, har en stor innflytelse på verdens spillmiljø.

Han forteller i et intervju med nettstedet Chronicle.com at han syns spillutviklere ikke ser mulighetene som finnes i et større publikum.

- Når du ser på hva man gjør med spillteknologien som er tilgjengelig, så blir den brukt på å lage spill for 12 år gamle gutter. Det betyr ikke at formatet spill ikke har potensialet til å gjøre mye mer.

Har seg selv å skylde

En del av grunnen for dette, mener Wright at spillbransjen selv har skylden for. Når spill i all hovedsak henvender seg til unge menn og gutter, er det ikke lett å bli tatt alvorlig som et kulturprodukt.

- Kulturelt sett har spill blitt sett på som lavkultur de siste tyve årene, og dette er spillindustrien sin egen skyld.

The Sims 3

Skjermbilde fra The Sims 3

Foto: EA

Likevel mener han at det finnes håp, og ser mange spillselskap som satser på et bredere publikum. Wrights egen spillserie, The Sims 3, kom ut i butikkene i starten av juni og er et av de fremste eksemplene på spill som satser på utradisjonelle spillergrupper, så vel som unge spillere.

LES: Spiller.no sin anmeldelse av The Sims 3

Har mistet kontakten

Mange av dagens foreldre har mistet kontakten med måten dagens unge bruker spill på, mener Wright.

- De ser ikke forskjellen mellom spill og moro. Dataspill er for mange, spesielt voksne, bortkastet tidtrøyte, men i virkeligheten er spill et viktig læringsverktøy. Vi har bare glemt det.

Wright viser til at mange brettspill ansees som dannende, blant annet sjakk som i mange hundre år har blitt sett på som et verktøy for å lære strategisk tekning.

Til tross for kritikken peker han på at mye har forandret seg de siste årene.

- Jeg mener seriøse spill i dag er fantastiske. Miljøene de utvikler seg i har en voksende tendens til å ta de (spillene journ. anm.) på alvor.

Se intervjuet, og legg igjen din kommentar under videoen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kulturstrøm

  • Sigrid: – Frustrerende å se at det internasjonale rettssystemet ikke fungerer

    Artisten Sigrid mener vi har et fantastisk system i Norge som vi må ta vare på, spesielt i disse «ekstra urolige tidene», kommer det frem i et intervju med NRK P3.

    – Det er frustrerende å se rett foran øynene at det internasjonale rettssystemet ikke fungerer. Det er jo helt jævlig.

    Hun fortsetter:

    – Det er ikke rart vi blir nostalgiske i popkultur som mote og musikk. Men jeg føler vi har vært nostalgiske de siste ti årene. Det sier kanskje noe om de siste ti årene.

    Artisten slipper sitt tredje album «There’s Always More That I Could Say» den 24. oktober. 28. november opptrer hun også på «P3 Gull».

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB