Den legendariske spillskaperen Will Wright, som står bak noen av vår tids mest selgende dataspill, har en stor innflytelse på verdens spillmiljø.
Han forteller i et intervju med nettstedet Chronicle.com at han syns spillutviklere ikke ser mulighetene som finnes i et større publikum.
- Når du ser på hva man gjør med spillteknologien som er tilgjengelig, så blir den brukt på å lage spill for 12 år gamle gutter. Det betyr ikke at formatet spill ikke har potensialet til å gjøre mye mer.
Har seg selv å skylde
En del av grunnen for dette, mener Wright at spillbransjen selv har skylden for. Når spill i all hovedsak henvender seg til unge menn og gutter, er det ikke lett å bli tatt alvorlig som et kulturprodukt.
- Kulturelt sett har spill blitt sett på som lavkultur de siste tyve årene, og dette er spillindustrien sin egen skyld.
Likevel mener han at det finnes håp, og ser mange spillselskap som satser på et bredere publikum. Wrights egen spillserie, The Sims 3, kom ut i butikkene i starten av juni og er et av de fremste eksemplene på spill som satser på utradisjonelle spillergrupper, så vel som unge spillere.
LES:
Har mistet kontakten
Mange av dagens foreldre har mistet kontakten med måten dagens unge bruker spill på, mener Wright.
- De ser ikke forskjellen mellom spill og moro. Dataspill er for mange, spesielt voksne, bortkastet tidtrøyte, men i virkeligheten er spill et viktig læringsverktøy. Vi har bare glemt det.
Wright viser til at mange brettspill ansees som dannende, blant annet sjakk som i mange hundre år har blitt sett på som et verktøy for å lære strategisk tekning.
Til tross for kritikken peker han på at mye har forandret seg de siste årene.
- Jeg mener seriøse spill i dag er fantastiske. Miljøene de utvikler seg i har en voksende tendens til å ta de (spillene journ. anm.) på alvor.
Se intervjuet, og legg igjen din kommentar under videoen.