Hopp til innhold

Spillgrafikk er fem år unna virkeligheten

Om fem år vil spillgrafikken bli like god som virkeligheten. Se reportasje om framtidens spillgrafikk.

Virkelighetstro spillgrafikk
Foto: Tekno NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Til tross for at spillgrafikken har gått gjennom en rasende utvikling de siste årene, så er det fortsatt en vei å gå før vi ser helt virkelighetstro spillgrafikk.

Thorolf Horn Tøjum

Thorolf Horn Tøjum

Foto: NRK Tekno

– Det tar fem år før spillgrafikken innhenter virkeligheten, tror utviklingssjef Thorolf Horn Tøjum i Stormfjord. Stormfjord er verdensledende på å lage effektiv datagrafikk. – Om fem år så vil vi ha store problemer med å skille dataspill fra virkelighet, tror Tøjum.

På film har det vært troverdige animasjoner og grafikk i flere år. Det er en enklere jobb å få fram realisme på film, fordi man kan bruke markedets råeste datamaskiner, og man trenger kun å gå i opptak èn gang. I spill er det annerledes. Her må grafikken animeres i sanntid, ut fra hva spilleren gjør. Og det må gjøres på maskiner som folk har hjemme.

Se også: Dataspill bedre enn virkeligheten

Mer nifs, enn virkelig

Borgar Ljosland

Borgar Ljosland

Foto: NRK Tekno

Slik mennesker er gjenskapt med dagens grafikkteknologi, så er de ofte mer nifse enn virkelige. – Det er så mye som foregår i ansiktene våre, sier Borgar Ljosland som er leder for ARM Trondheim som utvikler grafisk teknologi. – Det er så mye ubevisst vi ikke oppfatter, og det som er ubevisst er vanskelig å modellere for en spillutvikler. Dersom vi alle hadde begynt å ta botox så hadde det vært mye enklere.

The Uncanny Valley

Jo mer menneske aktig noe blir, desto mer liker vi det. Inntil et visst punkt. Da synker sympatien for figuren fordi det blir noe uhyggelig ved de mennesketrekkene som mangler. Dette kalles The Uncanny Valley – den uhyggelige dalen.

- Et eksempel på dette er filmen Final Fantasy, sier Ljosland. Her gikk filmskaperne inn for å være så realistiske som mulig, og menneskene så veldig bra ut, men når noen smilte så opplevdes dette som veldig kaldt og distansert, og det gjorde at mange ikke reagerte positivt på filmen.

Kulturstrøm

  • Sigrid: – Frustrerende å se at det internasjonale rettssystemet ikke fungerer

    Artisten Sigrid mener vi har et fantastisk system i Norge som vi må ta vare på, spesielt i disse «ekstra urolige tidene», kommer det frem i et intervju med NRK P3.

    – Det er frustrerende å se rett foran øynene at det internasjonale rettssystemet ikke fungerer. Det er jo helt jævlig.

    Hun fortsetter:

    – Det er ikke rart vi blir nostalgiske i popkultur som mote og musikk. Men jeg føler vi har vært nostalgiske de siste ti årene. Det sier kanskje noe om de siste ti årene.

    Artisten slipper sitt tredje album «There’s Always More That I Could Say» den 24. oktober. 28. november opptrer hun også på «P3 Gull».

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB