Til tross for at spillgrafikken har gått gjennom en rasende utvikling de siste årene, så er det fortsatt en vei å gå før vi ser helt virkelighetstro spillgrafikk.
– Det tar fem år før spillgrafikken innhenter virkeligheten, tror utviklingssjef Thorolf Horn Tøjum i Stormfjord. Stormfjord er verdensledende på å lage effektiv datagrafikk. – Om fem år så vil vi ha store problemer med å skille dataspill fra virkelighet, tror Tøjum.
På film har det vært troverdige animasjoner og grafikk i flere år. Det er en enklere jobb å få fram realisme på film, fordi man kan bruke markedets råeste datamaskiner, og man trenger kun å gå i opptak èn gang. I spill er det annerledes. Her må grafikken animeres i sanntid, ut fra hva spilleren gjør. Og det må gjøres på maskiner som folk har hjemme.
Se også:
Mer nifs, enn virkelig
Slik mennesker er gjenskapt med dagens grafikkteknologi, så er de ofte mer nifse enn virkelige. – Det er så mye som foregår i ansiktene våre, sier Borgar Ljosland som er leder for ARM Trondheim som utvikler grafisk teknologi. – Det er så mye ubevisst vi ikke oppfatter, og det som er ubevisst er vanskelig å modellere for en spillutvikler. Dersom vi alle hadde begynt å ta botox så hadde det vært mye enklere.
The Uncanny Valley
Jo mer menneske aktig noe blir, desto mer liker vi det. Inntil et visst punkt. Da synker sympatien for figuren fordi det blir noe uhyggelig ved de mennesketrekkene som mangler. Dette kalles
– den uhyggelige dalen.- Et eksempel på dette er filmen Final Fantasy, sier Ljosland. Her gikk filmskaperne inn for å være så realistiske som mulig, og menneskene så veldig bra ut, men når noen smilte så opplevdes dette som veldig kaldt og distansert, og det gjorde at mange ikke reagerte positivt på filmen.