Hopp til innhold

NRK anmelder spillmusikk

Metal Gear Solid og Halos temamusikk blir slaktet, mens Mario og Zelda nok en gang går til topps. Les alle anmeldelsene her!

Spillmusikk - den beste spillmusikken

Who wins? Solid Snake, Mario, Guybrush Threepwood, Masterchief eller Tidus?

Foto: Fotomontasje

Er det spillmusikk du mener mangler her?

Gå inn og fortell om din favoritt her.

Lydverket / Marius Asp:

Battlefield 1942:

Battlefield 1942
Foto: Dice

Den “Mission: Impossible”-aktige åpningen slår an til dramatikk, med et episk sus andre verdenskrig verdig – en stemning som underbygges av det gjallende hornet som kommer inn. Et voldsomt, pompøst og temmelig enfoldig lydspor som gir meg hodepine etter et par minutter, og som overhodet ikke fungerer utenfor spillkonteksten. Men jeg skjønner at dette kan være stas foran skjermen på et litt luftfattig gutterom.

3/6

Metal Gear Solid 2:

Metal Gear Solid 2
Foto: Konami

Oi, her tar det av. Et utall musikalske ideer knadd sammen i et forvirrende lappeteppe, der det kan synes som om hovedpoenget er å la de ulike stemningene kverke hverandre på mest mulig brutalt vis. Elektronika-flørten her er grusomt utdatert, men samtidig ”proft” nok lagd til at den aldri oppleves sjarmerende. De mest storslåtte delene, som avslutningen, leder tankene mine mot fascistisk propagandamusikk i all sin pompøse gru. Trist, og bare trist.

1/6

The Curse Of Monkey Island:

Curse of Monkey Island - Guybrush Threepwood
Foto: LucasArts

Ship ahoy! Dette musikalske temaet leker dovent med tropisk, eller nærmere bestemt karibisk musikktradisjon, uten at jeg helt greier å bli beveget i den ene eller andre retningen. På den annen side: Det er befriende med et lydspor som ikke hopper i strupen på en intetanende lytter fra første sekund, og heller lener seg mot å antyde en stemning – det kan tyde på en viss levetid før man går drittlei. Nok en gang innbiller jeg meg at dette funker bra mens man manøvrerer seg mellom sjørøverskip, men i langt mindre grad som enkeltstående musikk.

3/6

Zelda - Dark World:

Zelda - A link to the past
Foto: Nintendo

På mange vis legger dette seg tett opptil det ultimate av spillmusikk i min bok: Det låter frekt, lekent og primitivistisk; stivt og boblende på en og samme tid, som om et faenivoldsk spøkelse har sneket seg inn i maskinen. Plusspoeng for et lekkert brekk midtveis som overrasker rent melodisk, samt lekre detaljer hele veien. Heltemot har sjeldent kledd en lyddrakt av dette naive kaliberet bedre.

5/6

Lotus III – Spor 3:

Lotus III
Foto: Gremlin Grahpichs

Spor tre er vel selve definisjonen på bilspillmusikk – et tettknadd og sprettent, men til syvende og siste temmelig temperaturløst stykke action-soundtrack. Den kan dure og gå en liten stund uten at drapstanker titter frem i utkanten av hjernen, men det låter fryktelig ordinært og middels. Det finnes enkelte interessante tilløp blant disse i all hovedsak svært forglemmelige action-rockelåtene – sjekk for eksempel starten av spor fem, der periodens acid-fascinasjon ligger tjukt smurt utover den bolledeigaktige synthlyden.

2/6

Halo:

Halo - Combat evolved
Foto: Bungie

Grand Prix og Riverdance kan bare gå og legge seg: Her møter etno-riffraff munkesang og sirupsstrykere til overdramatisk dans. Som ren musikk er dette fullstendig blottet for verdi, og såpass selvhøytidelig og kvalmende overdådig at et rapp på kjeften fra en tilfeldig forbipasserende klart ville vært å foretrekke.

1/6

Megaman 3 - Snake Man:

Megaman 3
Foto: Capcom

Hektisk, irriterende og i det hele tatt svært passende for denne typen spill, selv om hele dette opplegget til en viss grad fremstår som en rip-off av Super Mario. Partiet på slutten, der godt og ondt møtes til dyst, er bare jævlig. Det er vel også omtrent sånn det skal være. Jeg sliter med denne.

2/6

Monty On The Run:

Monty on the Run (1985)
Foto: Gremlin Graphics

Dette må vel nesten kunne kalles prog-tekno? Med et anstrøk av black metal? Det skjer uansett noen herlige, dypt respektløse ting gjennom hele dette musikkstykket, temaer kastes ut og dukker opp seinere i lett modifiserte former, og den punka attityden som ligger i bunnen er typisk for mye av C64-musikken, der form og funksjon ofte smeltet sammen i usannsynlige, men svært tilfredsstillende høyere enheter. Sammenbruddet seks minutter ut i låten er nærmest et Justice verdig.

5/6

Portal - Still Alive:

Portal - The Orange Box
Foto: Valve

Hehe, denne er morsom. Jeg har etterlyst populærmusikk i spill – radiokanalene er jo noe av det som gjør GTA tøft – og her kom den, komplett med en tekst som utenfor sammenhengen er bisarr, men artig: ”But there’s no sense crying over every mistake/ you just keep on trying till you run out of cake”. Selve melodien er ikke allverdens, men jeg liker det litt skakke møtet mellom frakobla, robotisk vokal og en streit poplåt. Noen fikse melodiske vendinger og arrangementsmessige detaljer trekker også opp.

4/6

Nintendo World Cup:

Nintendo World Cup
Foto: Nintendo

Hypernaivt, både lydmessig og melodisk. Et eksempel på et spill der sammenhengen mellom spill og musikk ikke føles verken logisk, rent intuitivt. Det ble kanskje for komplisert å legge på lyden av en ball som sparkes og brølet fra publikum? Uansett: Om musikken føles meningsløs i selve spillet, oppleves den direkte demoraliserende i hodetelefoner uten bilde til.

1/6

Super Mario Bros:

Super Mario Bros
Foto: Nintendo

Klassiker. Det er faktisk første gang jeg har bitt meg merke i det åpenbare tropiske preget som lurer under tastetrykkene. Et svært vinnende stykke musikk, til tross for (eller på grunn av) hvor simpelt det faktisk er utført. Super Mario-temaet bønnfaller om å bli samplet av en smart hiphop-produsent og transformert til en spekulativ nostalgi-hit. Verst av alt: Det vil ikke være helt ufortjent.

5/6

Mass Effect:

Mass Effect
Foto: Bioware

Det begynner sobert og subtilt, og ender i pauker og et orkesterarrangement på størrelse med en middels galakse. Det filmatiske aspektet er slående, men jeg må tilstå at jeg som lytter setter uendelig større pris på det truende ambient-anslaget enn bløtkakefesten som til slutt tar overhånd.

2/6

(Flere anmeldelser under bildet)

Spillmusikk i NRK - FFXs Auron og Megaman
Foto: Fotomontasje

Musikkredaksjonen (P2) / Håkon Heggstad:

World of Warcraft - Legends of Azeroth:

World of Warcraft
Foto: Blizzard

Stilig og skikkelig dunkel musikk. Den tar en tur innom Ringenes Herre eller Batman - fint dette også men ikke voldsomt originalt (temaet er veldig likt Batman-temaet til Danny Elfman). Hørte på noen andre kutt også - mye fint og god orkestrering. Skjønner litt bedre at WoW-folket trives i sin middelalderske magiverden... Legends of Azeroth har god og drivende eventyrsound, men for melodramatisk og pompøst for min smak.

4/6

Final Fantasy VI - Terra:

Final Fantasy VI
Foto: Square Enix

Veldig elektronisk, plastklingene sound. Velformet, men mekanisk og ganske intetsigende melodi i en slags irsk stil. Anmassende rytme, med referanse til Ravels Bolero. Så kunstig at det nesten høres ut som en parodi.

1/6

Lost Odyssey:

Lost Odyssey (Kaim)
Foto: fragland.net

Igjen en Bolero-aktig rytme, men mer marsjpreget, harmonisk spennende. Fryktelig elektronisk sound. Tidvis meksikansk/spansk sound delvis takket være harmonikken, forsterket av bruken av trompet. Vokalen høres overbevisende ekte ut. En smule pompøs, men laget av en komponist med i hvert fall litt harmonisk kreativitet.

1/6

Gothic 3 - Vista point:

Gothic II
Foto: Piranha Bytes

Igjen en veldig irsk låt, men dette ser ut til å (nesten) matche landskap og interiører i spillet. Fløyta (som er ekte, men ikke den evinnelige irske fløyta som brukes i alle eventyrfilmer) og felesoloen bidrar til dette. Ganske klisjéfylt musikk, men i hvert fall med god lyd. Musikken innebærer løfter om et emosjonsfylt og episk drama. Jeg kommer ikke til å sjekke ut om dette stemmer med spillet, men det er i hvert fall den beste musikken hittil på lista.

4/6

Morrowind:

Morrowind
Foto: Bethesda Softworks

Hmm… hvorfor er alle disse låtene nesten like? Her stables irsk-keltiske akkorder og melodier oppå de langsomme Bolero-aktige rytmene, som de i Lost Odyssey. Jeg begynner også å mistenke at referansen ikke er til Ravels Bolero, men til musikken fra Gladiator, som må ha blitt verdsatt av utallige eventyrspillinteresserte. De bombastiske stortrommene stammer fra Gladiator. Fryktelig synthsound, men ikke en helt idiotisk melodi.

2/6

Halo 3 - Unforgotten:

Halo 3
Foto: Bungie

Musikken er veldig påkostet, og klinger bra med ekte orkester og kor og greier i de ”store” partiene. Skulle ønske de hadde tatt seg råd til å kjøpe en akkord eller to til. Det er bare fire i hele spillet som det er. Mye av musikken ellers er for meg ganske masete med de frenetiske rockerytmene under de episk-sentimentale orkesterklangene. Jeg er også litt skuffet over at sounden igjen er keltisk-irsk inspirert, med ressursene man har brukt (og en bedre komponist) kunne man ha skapt noe mye mer eksotisk og spennende – i forhold til den ganske spenstige visuelle siden. Jeg vet at mange liker disse klangene, men for meg blir det alt for sentimentalt. Men det er prisverdig at de prøver å legge noe spektakulært i soundtracket. Unforgotten er godt laget, men upassende, sentimentalt og klisjéfylt.

3/6

Lost Odyssey - A return indeed:

Lost Odyssey
Foto: Mistwalker

Morsomt med den litt skranglete, smårocka sounden. En irsk poplåt fremført av søte japanske pikestemmer. Den er ikke veldig god eller original, men litt morsom med noe som høres ut som en dopet Animal på trommer – mens pianisten drar motsatt retning med sin danskebåt-loungecore-klunking. Over-the-top kitsj.

2/6

Final Fantasy X - To Zanarkand:

Final Fantasy - Tidus
Foto: Square Enix

Søtladen pianointro som høres merkelig kunstig ut – er det virkelig et menneske som spiller her? Men komponisten (pianisten?) er ikke tapt bak en vogn. Fine vendinger, hadde de bare funnet en levende pianist. Har også skummet noe av den andre FF-musikken til Nobuo Uematsu, som er overraskende variert til å være av en selvlært komponist. I tillegg til det underliggende klassiske (også keltisk-irske) grunnlaget, har det tydeligvis gått en mer middelaldersk tone gjennom disse spillene.

2/6

Orkesterversjon:

Klangmessig bedre enn pianoversjonen, fint fremført, men fortsatt temmelig sentimental og klisjéfylt.

3/6

The legend of Zelda:

The legend of Zelda
Foto: Nintendo

Sounden til denne Nintendo-maskinen er selsomt syntetisk, men musikken er grei nok. Noen originale vendinger i harmonikken. Sikkert grei til sitt bruk (i sin tid). Det finnes mye bedre musikk fra Zelda-spillene.

1/6

Final Fantasy 7 – Aerith’s Theme:

Final Fantasy VII
Foto: Square Enix

Søtt dette – lett Hollywood-nostalgi. Som det ømme øyeblikket der familien gjenforenes på slutten av en litt klissete dramafilm. Låter fint nok spilt av et orkester som her.

3/6

Super Mario Galaxy:

Super Mario Galaxy
Foto: Nintendo

Hehe – søtt! Litt gammeldags Hollywood-drive à la Indiana Jones, men mye lettere sound, litt som en kjenning til en TV-serie. Scifi-film har tydeligvis soundtracket til mye av dette nye spillet, sammen med de i verdensrommet malplasserte latininstrumentene. Koret og de bombastiske rytmene (i Bowser-boss-musikken) gjør at det minner påfallende om Carl Orffs Carmina Burana (en klassisk referanse for all musikk til brynjefilm og middelalderspill). Det ser veldig gøy ut – legger det på lista over enda en grunn til å kjøpe Wii.

5/6

Final Fantasy 9 - Not alone:

Final Fantasy IX
Foto: Square Enix

Japansk touch i denne melodien - forfriskende i forhold til alt det keltiske. Klisjéfylt og litt melankolsk. Noe klossete oppbygning men slett ikke verst melodi (nynnbar også).

4/6

Følg debatten her: Les om NRKs spillmusikkanmeldere.

Kulturstrøm

  • Taylor Swifts «reklamefilm» for det nye albumet inn på kinotoppen i USA

    To uker før utgivelsen av Taylor Swifts nye album, «The Life of a Show Girl», ble det offentliggjort at albumet ville få følge av en 89 minutter lang kinofilm med musikkvideoer, bak scenen-filmer og låttekster.

    På tre dager – 3. til 5. oktober – som filmen «The Official Release Party of a Show Girl» var å se på 3702 amerikanske kinoer, spilte den inn 33 millioner dollar, ifølge Deadline. Det tilsvarer nærmere 330 millioner norske kroner.

    (NTB)

    Taylor Swift - nært kvinne med mørk blondt langt hår, rød leppestift og vi ser kanten på en rød kjole
    Foto: Jordan Strauss / AP
  • Robbie Williams-konsert i Tyrkia avlyst

    En kilde ved provinsmyndighetene i Istanbul oppgir «sikkerhetsbekymringer» som årsak overfor nyhetsbyrået AFP uten å utdype. Williams skriver også på Instagram at sikkerhet er årsaken til at konserten blir avlyst, og beklager sterkt for at han ikke får opptrådt.

    Konserten i Istanbul ville funnet sted på samme dato som Hamas-angrepet mot Israel i 2023 som førte til krigen i Gaza. I forkant av konserten hadde mange aktivistorganisasjoner tatt til orde for at den måtte avlyses, og Williams ble omtalt som «sionist». Det var også planlagt demonstrasjoner.

    Williams, som har en kone som er jødisk, opptrådte i Israel både i 2015 og 2023. Han måtte tåle mye kritikk for at han gjorde det.

    (NTB)

    Robbie Williams - nærbilde av mann med mørk grått hår og rosa dress
    Foto: Chris Pizzello / AP