Hopp til innhold

OL på NRK: – Største TV-event noensinne

Du og jeg har sett 30 timer med OL-sendinger de siste to ukene. – Vi kan slå fast at Vancouver-OL er den største TV-eventen noensinne i Norge, sier analyseleder Kristian Tolonen

Petter Northug feirer 50km-gullet

Hele 15 av OL-øvelsene ble sett av over 1 million nordmenn, deriblant Petter Northugs seier på 5-mila i går.

Foto: Matthias Schrader / Scanpix/AP

– De to siste ukene er tidenes største TV-uker i Norge. Det er klart vi har tidsbegrensede begivenheter som fotballkampen mellom Norge og Mexico i 1994 og Alexander Rybak i Grand Prix-finalen i fjor. Men aldri har så mange seere sett så lenge på TV over så lang tid i Norge, sier Tolonen.

15 over 1,5 millioner seere

De offisielle tv-tallene fra TNS Gallup viser at 15 av OL-øvelsene samlet mer enn 1,5 millioner nordmenn foran TV-apparatene.

Mest populær var langrennsstafetten for menn som samlet 1,85 millioner seere og skiskytingsstafetten for menn som samlet 1,8 millioner seere.

Se det igjen: OLs mest sette sending: Stafett 4x10 km for menn

Medieforsker Kristian Tolonen

Medieforsker Kristian Tolonen i NRK erkjenner at tidenes TV-event er over.

Foto: Sjur Sætre / NRK

Tolonen forklarer seersuksessen ved å vise til den endelige medaljestatistikken der Norge står oppført med ni OL-gull, bare slått av USA, Tyskland og vertsnasjonen Canada.

– NRK har bygd opp vintersporten over mange år, og nordmenn er brennende opptatt av vinter-OL. Det er tydeligvis viktig for det norske publikum, sier Tolonen, og føyer til at vintersporten er viktig for NRK også.

1 million timer OL på nett

Også NRKs sportssjef er samstemt med Tolonen.

– Dette er helt ellevilt. Dessverre tror jeg ikke vi får se det igjen, sier Rune Haug.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kommentar-gutta fra OL i Vancouver 2010

– Dette har vært et eventyr vi aldri vil glemme, sier Dag Erik Pedersen, Jon Herwig Carlsen og de andre journalistene som har vært på jobb for NRK under Vancouver OL.

Foto: (MMS-foto) / NRK

Haug tror TV-rettighetene for neste vinter-OL vil bli fordelt på flere aktører fordi det vil bli for dyrt for NRK å by på hele arrangementet alene.

OL i 2012 har han derimot på blokka allerede, og får Haug det som han vil, kan NRK.no sine brukere forvente seg samme OL-spiller fra London som den vi har sett under disse vinterlekene.

OL-spilleren har gitt tidenes nettsuksess på NRK.no.

På det meste var hele 260 000 unike brukere innom NRKs OL-sider, og totalt har publikum sett mer enn 1 million timer OL-stoff på nett i løpet av disse to ukene.

Hele 4,6 millioner klipp ble avspilt ble avspilt i NRKs OL-spiller , og sammenlignet med OL i Beijing er det en økning med 100 000 brukere og en halv million avspilte klipp.

- OL i Vancouver ble jo sendt i i prime time-TV-tid, det vil si på kvelden. At vi setter nye rekorder på nett i samme tidsperiode, er svært interessant. Dette tyder på mye simultanbruk, altså at folk ser på TV og er på nett samtidig, forklarer Liv Braathen fra NRK Analyse.

Prime-time

I år ble vinter-OL arrangert i en tidssone som gjorde at de «norske» øvelsene gikk i prime-time for tv-publikummet. Men Tolonen avviser prime-time som eneste forklaring på årets seersuksess ettersom vinter-OL i Salt Lake City i 2002 også gikk i prime-time.

NRKs analysesjef tar fram statistikken for de mest sette TV-programmene siden år 2000 for å illustrere poenget. 12 av de 20 mest sette TV-programmene siden år 2000 er OL-øvelser fra Vancouver. Kun sprintfinalen og langrennsstafetten fra Salt Lake City i 2002 står igjen på lista.

Oversikten viser de 20 mest sette tv-programmene de 10 siste årene.

Oversikten viser de 20 mest sette tv-programmene de 10 siste årene.

Foto: NRK

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz