Hopp til innhold

– Dette er en katastrofe

Antikke skatter i Egypt har blitt utsatt for hærverk og plyndring. – Katastrofalt, sier egyptolog.

Mideast Egypt Protest Antiquities

En av mumiene som tidlig lørdag ble ødelagt da tyver brøt seg inn i museet i Kairo i et forsøk på å stjele verdifulle antikviteter.

Foto: Ap

I løpet av helga har museumsmagasiner i Kairo, Qantara, Abusir og Saqqara blitt brutt inn i og plyndret.

Det skal også ha vært innbrudd i Det koptiske museet, Kronjuvel-samlingen og Nasjonalmuseet i Alexandria.

Egyptolog Anders Bettum

Egyptolog Anders Bettum.

Foto: hf.uio.no

– Det finnes ikke maken til disse gjenstandene noe sted. De er tusenvis av år gamle, og har klart seg i god forfatning fram til i dag. I løpet av noen få minutter blir de ramponert. Det er en katastrofe, sier egyptolog Anders Bettum ved Universitetet i Oslo.

– Vanvittige mengder

Verst har det gått ut over Det egyptiske museet i Kairo , som ligger nesten vegg i vegg med det ildpåsatte hovedkvarteret til president Hosni Mubaraks parti.

Tyver knuste natt til lørdag 13 montre og ødela omtrent 100 gjenstander. To av verdens best bevarte mumier, oldeforeldrene til Tutankhamon, ble halshugget.

– Det er helt vanvittige mengder gjenstander i dette museet. Det er ikke sammenliknbart med hva vi har i vesten. Det nærmeste må bli British Museum i London, men til og med det blir lite i forhold, sier Bettum, som selv har forsket ved museet.

Museet i Kairo huser 100.000 antikviteter, og er den største samlingen i verden av levninger fra oldtidens Egypt.

(Saken fortsetter under videoen)

Video Museet i Kairo er plyndret for antikke skatter

VIDEO: Flere tusen år gamle nasjonalskatter er ødelagte etter innbrudd i Det egyptiske museet i Kairo.

– Symbolsk viktig

Sivile og militære omringet museet og fakket tyvene. Ingenting ble stjålet fra museet, men flere dyrebare levninger ble helt eller delvis ødelagt.

Hovedinngangen til Det egyptiske museet i Kairo

Hovedinngangen til Det egyptiske museet i Kairo.

Foto: Wikimedia Commons

Nå blir museet bevoktet av hæren sammen med frivillige demonstranter. Inntil videre er det stengt for besøk.

– Noen vil kanskje hevde at de menneskelige og politiske sidene ved opprøret er de viktigste, men man må huske på den symbolmessige rollen kulturarven spiller for egypterne, sier Bettum.

– At egypterne selv er villige til å beskytte sine museer er beroligende. Det sier veldig mye om egypterne som folk. Det er utrolig flott å se denne menneskelige jernringen rundt museet som ønsker å beskytte kulturskattene mot kaotiske krefter, fortsetter han.

Hør intervjuet med Bettum:

– Kan ikke forlange gjenstander tilbake

Mange museer i vesten huser gjenstander fra det gamle Egypt, og egypterne har lenge ivret for å få flere av disse hjem.

Blant annet krevde den egyptiske regjeringen tidligere i år at Tyskland leverer tilbake en 3.300 år gammel byste av oldtidsdronningen Nefertiti.

Dronning Nefertiti i profil

Dronning Nefertiti i profil. Egyptiske myndigheter har lenge krevd at Neues Museum i Berlin leverer bysten tilbake.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Anders Bettum tror de siste dagenes utvikling kan gjøre det tøft for Egypt å forlange tilbakelevering av flere gjenstander fra oldtiden.

– Det at museene plyndres vil kunne brukes mot det nasjonale rådet for antikviteter, som har drevet aktiv tilbakeføringspolitikk i flere år. Egypterne har prinsipielt sett en god sak, men de må få orden på landet sitt før det kan være noe særlig lurt å gå videre med disse kravene overfor vestlige museer, sier han.

– Umulig å omsette

I 2003 ble det tilsvarende museet i Bagdad plyndret av tyver etter den USA-ledede invasjonen.

Anders Bettum ser paralleller til situasjonen i Irak den gang, men tror ikke at gjenstander som eventuelt blir stjålet fra egyptiske museer vil være særlig omsettelige.

– Vi vet fra situasjonen i Bagdad at kjente monumenter kan forsvinne, men på et vanlig antikvitetsmarked vil det være veldig vanskelig å få solgt egyptiske kulturskatter, sier egyptologen.

Han sier videre:

– Det ble i tilfellet i helga forsøkt stjålet gjenstander fra Tutankhamons grav og gullforgylte trestatuer, som egyptologer og folk som driver med handel av antikviteter lett vil gjenkjenne. Jeg kan ikke skjønne hvem som vil kjøpe dem.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

EGYPT-POLITICS-UNREST

En soldat fra den egyptiske hæren og en sikkerhetsvakt i sivil arresterer en av dem som i helga brøt seg inn i Det egyptiske museet i Kairo.

Foto: MOHAMMED ABED / Afp


Si din mening!

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka