Hopp til innhold

Ikke forlat meg

Intenst og dystert. Stig Sæterbakken skriver fra en tenårings såreste hjertesorg så vi opplever smerten i kroppen.

Stig Sæterbakken

Stig Sæterbakken

Foto: Josefsen, Jon-Michael / SCANPIX

"Ikke forlat meg" er den desperate tittelen på Stig Sæterbakkens siste roman. Og det er en desperat historie vi får, der 17 år gamle Aksel er hovedpersonen, og der hans redsel for å miste kjæresten Amalie er så overgripende at den ødelegger hele forholdet.

Dødsens alvor

Stig Sæterbakken: Ikke forlat meg

Stig Sæterbakken: Ikke forlat meg. Cappelen Damm 2009

Dette er beskrivelsen av den første store kjærligheten, den som er så sterk at om den skulle briste, ja, da kan det være det samme med livet selv. Det er den følelsen Stig Sæterbakken gir, og det er ikke en følelse på liksom. Åpningen er sort som døden.

"Ikke forlat meg" fortelles i omvendt kronologisk rekkefølge. Vi starter med slutten, etter at alt er over, etter kjærligheten, etter lykken. I korte kapitler, noen på bare en halv side, viser fortelleren oss hvorfor det gikk som det gikk, hvordan Aksel i en nedadgående spiral selv har gjort livet vanskeligere. Sjalusi og mindreverdighetsfølelse aksellererer:

"Javel, du er sjalu! Men hva annet går det an å være? Den om aldri har vært sjalu, har vel aldri elsket. Den som aldri har vært utsatt for sjalusiens galskap, har vel aldri vært elsket. Sjalusi er det samme som kjærlighet. Sjalusi er overdreven kjærlighet. Men hva er den kjærligheten verdt, som ikke er overdreven? Hva føler man, hvis man aldri føler sjalusi? Hvis man ikke er sjalu, hva i all verden er man da?"

Andre person entall


Hele fortellingen holdes i du-form. Det er et grep som kan virke anmassende. Det kan være fikst i ett kapittel, men i en hel roman? Ikke minst blir det noe konstruert over dialogene når de blir av typen "Hvem tenker du på? gjentar du." Men likevel: Den gjennomførte bruken av du understreker intensitet og nærhet, heller enn distanse. Leseren blir inkludert, som en mulig romankarakter selv. Kunne dette vært meg?

Sæterbakken forklarer ikke, han legger frem situasjoner. Og de er utpreget tenårings-aktige, der små detaljer i venners ordvalg kan få overdimensjonert betydning. Historien trekkes langt tilbake, til barndommen, og til et svik Aksel opplever fra sin beste venn. Denne offer- og mobbehistorien, der Sæterbakken ikke går av veien for å skildre fornedrelse og ydmykelse i all sin begredelighet, blir for meg undøvendig for selve kjærlighetshistorien. Som begrunnelse for Aksels sårbarhet blir den tung, for villet, og slår noe av kraften ut av en ellers tydelig historie.

Språklig sterk

Vanskelige parforhold er et hett tema denne høsten. Om du ikke fristes av enda en ulykkelig kjærlighetshistorie, så skal du lese Sæterbakken på grunn av språket. Denne teksten gir meg følelsen av at hver setning er nøye gjenomarbeidet, at språket vil noe, er på vei mot noe, griper tak.

En mann som skriver at "Et menneske er en hud mellom to former for kaos" er det verdt å låne øre til.

Kulturstrøm

  • Låter fra Universal Music på vei tilbake til TikTok

    Musikk fra Universal Music vil igjen bli tilgjengelig på videoplattformen TikTok, melder partene i en pressemelding.

    Det skjer etter at partene har blitt enige om en ny lisensavtale.

    Universal Musics musikk har vært borte fra TikTok siden 1. februar i år.

    Universal Music mente den gang at TikTok forsøkte å bygge en musikkbasert virksomhet uten rettferdig betaling for musikken.

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP