Hopp til innhold

Ikke forlat meg

Intenst og dystert. Stig Sæterbakken skriver fra en tenårings såreste hjertesorg så vi opplever smerten i kroppen.

Stig Sæterbakken

Stig Sæterbakken

Foto: Josefsen, Jon-Michael / SCANPIX

"Ikke forlat meg" er den desperate tittelen på Stig Sæterbakkens siste roman. Og det er en desperat historie vi får, der 17 år gamle Aksel er hovedpersonen, og der hans redsel for å miste kjæresten Amalie er så overgripende at den ødelegger hele forholdet.

Dødsens alvor

Stig Sæterbakken: Ikke forlat meg

Stig Sæterbakken: Ikke forlat meg. Cappelen Damm 2009

Dette er beskrivelsen av den første store kjærligheten, den som er så sterk at om den skulle briste, ja, da kan det være det samme med livet selv. Det er den følelsen Stig Sæterbakken gir, og det er ikke en følelse på liksom. Åpningen er sort som døden.

"Ikke forlat meg" fortelles i omvendt kronologisk rekkefølge. Vi starter med slutten, etter at alt er over, etter kjærligheten, etter lykken. I korte kapitler, noen på bare en halv side, viser fortelleren oss hvorfor det gikk som det gikk, hvordan Aksel i en nedadgående spiral selv har gjort livet vanskeligere. Sjalusi og mindreverdighetsfølelse aksellererer:

"Javel, du er sjalu! Men hva annet går det an å være? Den om aldri har vært sjalu, har vel aldri elsket. Den som aldri har vært utsatt for sjalusiens galskap, har vel aldri vært elsket. Sjalusi er det samme som kjærlighet. Sjalusi er overdreven kjærlighet. Men hva er den kjærligheten verdt, som ikke er overdreven? Hva føler man, hvis man aldri føler sjalusi? Hvis man ikke er sjalu, hva i all verden er man da?"

Andre person entall


Hele fortellingen holdes i du-form. Det er et grep som kan virke anmassende. Det kan være fikst i ett kapittel, men i en hel roman? Ikke minst blir det noe konstruert over dialogene når de blir av typen "Hvem tenker du på? gjentar du." Men likevel: Den gjennomførte bruken av du understreker intensitet og nærhet, heller enn distanse. Leseren blir inkludert, som en mulig romankarakter selv. Kunne dette vært meg?

Sæterbakken forklarer ikke, han legger frem situasjoner. Og de er utpreget tenårings-aktige, der små detaljer i venners ordvalg kan få overdimensjonert betydning. Historien trekkes langt tilbake, til barndommen, og til et svik Aksel opplever fra sin beste venn. Denne offer- og mobbehistorien, der Sæterbakken ikke går av veien for å skildre fornedrelse og ydmykelse i all sin begredelighet, blir for meg undøvendig for selve kjærlighetshistorien. Som begrunnelse for Aksels sårbarhet blir den tung, for villet, og slår noe av kraften ut av en ellers tydelig historie.

Språklig sterk

Vanskelige parforhold er et hett tema denne høsten. Om du ikke fristes av enda en ulykkelig kjærlighetshistorie, så skal du lese Sæterbakken på grunn av språket. Denne teksten gir meg følelsen av at hver setning er nøye gjenomarbeidet, at språket vil noe, er på vei mot noe, griper tak.

En mann som skriver at "Et menneske er en hud mellom to former for kaos" er det verdt å låne øre til.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska