Hopp til innhold

«Louder Than Bombs» delte kritikerne

CANNES/OSLO (NRK): Den norske filmen «Louder Than Bombs» vakte reaksjoner og delte kritikerne i Cannes søndag kveld. Mens de skandinaviske journalistene elsket filmen, var andre mindre begeistret.

Joachim Trier og Eskil Vogt i Cannes

PREMIERENERVER: Joachim Trier (til venstre) og Eskil Vogt var veldig spent på hva anmeldere og publikum kom til å sitte igjen med etter å ha sett filmen i Cannes søndag.

Foto: Dag Kjørholt / NTB scanpix

I kveld ble Joachim Trier-regisserte «Louder Than Bombs» for første gang vist for pressen under filmfestivalen i Cannes. Spillefilmen er den eneste nordiske produksjonen – og én av 20 totalt – som er invitert til å delta i hovedkonkurransen.

NRK møtte flere av kritikerne og journalistene på vei ut av salen etter visning, og reaksjonene var blandede.

– Tortur

Tahar Houchi

KRITISK 1: Tahar Houchi hadde forventet mer.

Foto: NRK
Geoffrey Wells

KRITISK 2: Geoffrey Wells omtaler filmes som «tortur».

Foto: NRK
Peter Paul

KRITISK 3: Peter Paul synes filmen prøver for hardt.

Foto: NRK
Maria Manson

POSITIV 1: Maria Manson var strålende fornøyd etter visningen.

Foto: NRK
Jan Lumholdt

POSITIV 2: Jan Lumholdt sammenligner «Louder Than Bombs» med Alejandro González Iñárritus filmer.

Foto: NRK

– Jeg fant den ikke veldig interessant. Jeg kjørte syv timer fra Genève for å komme hit, og det er ikke for å se så enkle filmer. Jeg forventet å bli overrasket, men ble ikke det dessverre, forteller Tahar Houchi som jobber for den algeriske avisen Liberte, men er bosatt i Genève.

Geoffrey Wells fra Hollywood Elsewhere gikk enda lenger i sin kritikk, og hadde kun en kort kommentar da han ble stoppet av NRK.

– Det var tortur, men til tider samtykkende, sa han.

Peter Paul fra den tyske TV-kanalen ZDF sto igjen forvirret etter filmen, og syntes den prøvde for hardt.

– Jeg likte den ikke så mye. Den prøvde hele tiden for hardt å være dyp og eksistensialistisk, uten å lykkes. Den nådde meg ikke, jeg så tanken, men den nådde meg ikke emosjonelt, sier han.

– Den virker som en rar kombinasjon av europeisk kunstfilm og amerikansk indie-film. Det er så mye selvmedlidenhet i filmen. Alle var deprimert 90 prosent av tiden. Det tynger. Jeg kunne ikke tro på følelsene til skuespillerne.

Skandinavene storfornøyd

De skandinaviske journalistene NRK snakket med var derimot svært positive til Triers film.

– Jeg synes den var fantastisk bra. Jeg elsker Joachim Trier og synes han igjen klarer å lage en film som handler om identitet og hvordan familiestrukturer fungerer, sier Maria Manson fra Dansk Radio.

– Jeg er imponert over hvordan han har fått disse amerikanske skuespillerne til å spille til tross for at det er hans første engelskspråklige film.

Også Jan Lumholdt fra Svenska Dagbladet var begeistret for filmen og sammenlignet den med verkene til Alejandro González Iñárritu.

– Dette er en kvalitetsfilm som er beslektet med filmene som Alejandro González Iñárritu har laget, som for eksempel «Babel» og «21 grams». Og har absolutt samme høye kvalitet, sier han.

Men han la ikke skjul på at han var enda større fan av de norske filmene til Trier.

– Det finnes et litt mer personlig tiltrekning til de norske filmene. Som skandinav elsker jeg det skandinaviske, og den tonen som nok i enda større grad kommer til sin rett i filmer som «Reprise» og «Oslo, 31. august», sier han.

Klipp fra «Louder Than Bombs», med Isabelle Huppert og Jesse Eisenberg

VIDEO: Se klipp fra filmen med Isabell Huppert og Jesse Eisenberg.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska