Hopp til innhold

«Louder Than Bombs» delte kritikerne

CANNES/OSLO (NRK): Den norske filmen «Louder Than Bombs» vakte reaksjoner og delte kritikerne i Cannes søndag kveld. Mens de skandinaviske journalistene elsket filmen, var andre mindre begeistret.

Joachim Trier og Eskil Vogt i Cannes

PREMIERENERVER: Joachim Trier (til venstre) og Eskil Vogt var veldig spent på hva anmeldere og publikum kom til å sitte igjen med etter å ha sett filmen i Cannes søndag.

Foto: Dag Kjørholt / NTB scanpix

I kveld ble Joachim Trier-regisserte «Louder Than Bombs» for første gang vist for pressen under filmfestivalen i Cannes. Spillefilmen er den eneste nordiske produksjonen – og én av 20 totalt – som er invitert til å delta i hovedkonkurransen.

NRK møtte flere av kritikerne og journalistene på vei ut av salen etter visning, og reaksjonene var blandede.

– Tortur

Tahar Houchi

KRITISK 1: Tahar Houchi hadde forventet mer.

Foto: NRK
Geoffrey Wells

KRITISK 2: Geoffrey Wells omtaler filmes som «tortur».

Foto: NRK
Peter Paul

KRITISK 3: Peter Paul synes filmen prøver for hardt.

Foto: NRK
Maria Manson

POSITIV 1: Maria Manson var strålende fornøyd etter visningen.

Foto: NRK
Jan Lumholdt

POSITIV 2: Jan Lumholdt sammenligner «Louder Than Bombs» med Alejandro González Iñárritus filmer.

Foto: NRK

– Jeg fant den ikke veldig interessant. Jeg kjørte syv timer fra Genève for å komme hit, og det er ikke for å se så enkle filmer. Jeg forventet å bli overrasket, men ble ikke det dessverre, forteller Tahar Houchi som jobber for den algeriske avisen Liberte, men er bosatt i Genève.

Geoffrey Wells fra Hollywood Elsewhere gikk enda lenger i sin kritikk, og hadde kun en kort kommentar da han ble stoppet av NRK.

– Det var tortur, men til tider samtykkende, sa han.

Peter Paul fra den tyske TV-kanalen ZDF sto igjen forvirret etter filmen, og syntes den prøvde for hardt.

– Jeg likte den ikke så mye. Den prøvde hele tiden for hardt å være dyp og eksistensialistisk, uten å lykkes. Den nådde meg ikke, jeg så tanken, men den nådde meg ikke emosjonelt, sier han.

– Den virker som en rar kombinasjon av europeisk kunstfilm og amerikansk indie-film. Det er så mye selvmedlidenhet i filmen. Alle var deprimert 90 prosent av tiden. Det tynger. Jeg kunne ikke tro på følelsene til skuespillerne.

Skandinavene storfornøyd

De skandinaviske journalistene NRK snakket med var derimot svært positive til Triers film.

– Jeg synes den var fantastisk bra. Jeg elsker Joachim Trier og synes han igjen klarer å lage en film som handler om identitet og hvordan familiestrukturer fungerer, sier Maria Manson fra Dansk Radio.

– Jeg er imponert over hvordan han har fått disse amerikanske skuespillerne til å spille til tross for at det er hans første engelskspråklige film.

Også Jan Lumholdt fra Svenska Dagbladet var begeistret for filmen og sammenlignet den med verkene til Alejandro González Iñárritu.

– Dette er en kvalitetsfilm som er beslektet med filmene som Alejandro González Iñárritu har laget, som for eksempel «Babel» og «21 grams». Og har absolutt samme høye kvalitet, sier han.

Men han la ikke skjul på at han var enda større fan av de norske filmene til Trier.

– Det finnes et litt mer personlig tiltrekning til de norske filmene. Som skandinav elsker jeg det skandinaviske, og den tonen som nok i enda større grad kommer til sin rett i filmer som «Reprise» og «Oslo, 31. august», sier han.

Klipp fra «Louder Than Bombs», med Isabelle Huppert og Jesse Eisenberg

VIDEO: Se klipp fra filmen med Isabell Huppert og Jesse Eisenberg.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober