Denne uka vandret superkjendisen Angelina Jolie gjennom en leir for Syriske flyktninger i Jordan.
– Det er ingen sammenheng mellom Syria og Jolie, så dette er et eksempel på dårlig bruk av kjendiseri, sier Tor Wallin Andreassen, som er professor i markedsføring.
Jolie har vært FN ambassadør siden 2001 og donert en god del penger til en rekke prosjekter for flyktninger. Tidligere i sommer besøkte hun syriske flyktninger i Tyrkia. Hun har også besøkt flomofre i Pakistan og syke barn i Haiti som FNs goodwillambassadør.
Likevel er det ikke bare pressekorpset som følger henne rundt i verden, men også en gnagende mistanke om at Hollywoodkjendisen ønsker å promotere seg selv, mener Andreassen.
– Syria er i dyp, dyp krise. Det har vist seg at FN ikke fungerer og politikerne er maktesløse. Så i denne saken mistenker jeg henne for å være der for å promotere seg selv, sier han.
Støtter «bistandskjendiser»
Han tror likevel at organisasjoner som vil ha oppmerksomhet rundt kriser og konflikter tjener på at kjendiser engasjerer seg.
– I store kriser må alle positive krefter som kan bidra få lov til å slippe til, sier Andreassen.
Og lista over norske og internasjonale kjendiser om har engasjert seg er lang: Mette-Marit, prinsesse Diana , Morten Harket, Sondre Lerche, Ole Paus, Bono, Bob Geldof og mange flere.
– Vi er jo bombardert av veldig mye informasjon om veldig mange som har det vondt over hele verden, sier Elin Aamodt, som var en av initiativtakerne til Dugnad for Haiti etter det tragiske jordskjelvet i 2010.
Røde Kors og Kirkens Nødhjelp organiserte aksjonen som blant annet ble frontet av musiker Ole Paus.
– Det at noen saker løftes opp og tas til hjertet av personer som pleier å snakke til hjertet til folk om andre ting, får man veldig effekt av, sier Aamodt.
– Kongelige er best
Den teorien bekrefter Andreassen.
– Det er en enorm mediejungel vi lever i. Hjernen begynner å beskytte seg mot alle inntrykkene. I den sammenhengen skjønner jeg at organisasjonene vil bruke kjendisene for å trenge gjennom, sier han.
Hvis «vanlige» kjendiser greier å overbevise folk om at de er genuint opptatt av saken, kan de gi organisasjonen et løft, mener Andreassen. Men han er overbevist om at det er de kongelige som er de aller beste kjendisene å ha på sin side fordi de er mer troverdige.
– Hvis man kan engasjere de kongelige, så er det et vanvittig bidrag for de har ingen personlig agenda for å bygge sitt eget merkevarenavn, mener Andreassen.