Hopp til innhold

Når mennesket mislykkes som menneske

David Vanns andre bok på norsk, Caribou Island, tvinger seg på leseren med en stemme som insisterer på å si noe avgjørende om det å være menneske – for hverandre. Slik er den en verdig etterfølger for «Legender om et selvmord».

Forfatter David Vann
Foto: Gyldendal

Da jeg satte meg ned for å skrive denne anmeldelsen av Caribou Island, tok jeg fram den jeg skrev i fjor - om David Vanns første bok på norsk; «Legender om et selvmord». Det var nesten så jeg angret; hva kunne jeg si om Caribou Island som jeg ikke allerede sa for litt mer enn et år siden; tungt, dystert, men også vakkert, for eksempel.

Skjebnetung logikk

Frustrasjonen gikk fort over. Caribou Island lever sitt eget liv - sterkest, kanskje, i tøyingen av den realistiske stilen Vann benytter seg av, den han på ingen måte forlater her, men tillater seg å provosere. I det han – for eksempel – lar det drømte ta plass i teksten og ta ansvar for noe av den skjebnetunge logikken som driver denne tragedien framover.

Tragedie

David Vann: Caribou Island
Foto: Stian Hole (design) / forlaget

For; dette er en tragedie. Det blir klart allerede tidlig, i det vi forstår at det også i denne boka ligger et selvmord og ruger over romanens forløp. Irene, den noenogfemti år gamle kvinnen og viktigste bærer av fortellingen, kom en dag, som ti-åring, hjem og fant moren sin. Den opplevelsen, det hun husker og ikke husker, har hun båret med seg fra California til Alaska, gjennom tretti år der med ektemannen Gary og etterhvert to barn, Rhoda og Mark; et liv som nærmer seg det fortapte.

Uunngåelig

I likhet med novellesamlingen fra i fjor og særlig den lange novellen, Sukwan Island, bygger Caribou Island opp en stemning av noe uunngåelig, truende. Dette kan ikke gå bra. I denne nye boka skyldes det mest alt som har gått galt i forholdet mellom Gary og Irene, bitterheten, angeren over valgene som ble gjort for lenge siden og ikke kan gjøres om. Det mennesket som engang var elsket, men ble noe annet. Et sted sier Irene til seg selv «(...) du kan velge hvem du vil være sammen med, men det er ikke opp til deg hva de blir til». En annen passasje illustrerer Irenes dype frustrasjon i det hun sammenligner sine tidligere «jeg» og finner at de ikke passer sammen: «En helt annen innsjø nå. En annen metafor for jeget, en ny versjon som gjendriver alle de tidligere versjonene (...).»

Hilde Stubhaugs oversettelse formidler fint den nøkterne tonen i Vanns prosa, som aldri dekker over intensiteten i hendelsesforløpet. Det finnes riktignok et par, uderordnede, steder i teksten der jeg stusser på oversetterens valg. Jeg lurer for eksempel på om ikke «svære vektede treblekroker» like gjerne kunne vært kalt «store pilker». Samtidig er det også viktig å nevne oversetterens lydhørhet overfor forfatterens tekst. Et favoritteksempel er «pjukere» som betegnelse på sportsfiskere som prøver seg ute på åpent farvann. Jeg regner med at Vann har skrevet «pukers».

Grep om egen framdrift

Det tar en stund før Caribou Island vokser seg innpå leseren på samme insisterende måte som forgjengeren. Men; det skjer. En god stund er det mulig å ha tanken bak i hodet; er dette like godt? Det kan vare helt til David Vanns fortelling selv tar grep om sin egen framdrift: Sidesporene til Irene og Garys barn og mennesker de har forhold til blir betydningsbærere, mens Gary og Irene legger ut på Garys vanvittige prosjekt; å bygge ei hytte ute på Caribou Island, med underdimensjonerte materialer, i et fryktelig vær, uten plan, uten tegninger eller synderlige kunnskaper om hyttebygging. Ikke bare skal de bygge, de skal bo der.

Skjønnhet tross alt

Noe som også bringer oss til skjønnheten. David Vanns Alaska er ubarmhjertig, sært og krever sin beboer helt og fullt. Men det er også natur i det store og det lille formatet, villdyr, jakt og et fenomenalt laksefiske.

Å være menneske for hverandre

Hva gjør menneskene når de mislykkes i kunsten å være menneske for hverandre, hva gjør de da med - eller mot - sine nærmeste og deres evne til å leve? Tunge spørsmål. David Vanns svar er tyngre.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB