Hopp til innhold

Gråt seg gjennom avslutningen av «Broen»

Kim Bodnia ble med i «Broen» for å vise en mykere side av seg selv. Han endte opp med å gråte hver kveld for å bearbeide følelsene etter den sterke avslutningen av serien.

Kim Bodnia

Kim Bodnia gikk noen slitsomme uker i møte da de siste episodene av TV-suksessen «Broen» skulle spilles inn.

Foto: Kristian Rostad / NRK

– «Hold din kæft for en følelse av å se den film», ropes det på klingende dansk. Skuespiller Kim Bodnia slår den ene hånden i håndflaten for å understreke poenget.

– Det er slikt vi skuespillere vil høre, vi er følsomme, og har som mål å få publikum til å reagere på arbeidet vi gjør, fortsetter han.

Bodnia er i Norge og holder kurs for norske skuespillere. Som journalist håper man at det er den lune familiemannen Martin Rohde fra «Broen», og ikke den aggressive testosteronbomben Frank fra «Pusher» som kommer til intervju.

Ville ikke steriliseres

Kim Bodnia fyller alle forventninger man har til forestillingen om en jovial og hyggelig danske. Men han forteller at han ikke var udelt begeistret for sin fiktive landsmann, Martin Rohde, da han fikk presentert manuset for første gang.

– Jeg var aldri i tvil om at jeg ville ta rollen, og syntes manuset var fantastisk. Men jeg kjempet lenge mot at Martin skulle være sterilisert, forklarer han til NRK.no.

Kim bodnia

Bodnia holdt en 'masterclass' for lydhøre norske skuespillere i februar.

Foto: Kristian Rostad / NRK

– Så det ble en lang diskusjon med produsenten, og jeg mente det ble helt feil å ha en impotent hovedperson med ødelagt manndom.

– Men jeg hadde misforstått hva det innebar å være sterilisert. Så da jeg snakket med venner, forklarte de meg at dette bare var en fordel for en mann. De mente at damene er ville etter menn de kan ligge med uten ansvarsfølelse, så jeg ringte produsenten og ga min fulle støtte til steriliseringen av Martin, humrer Bodnia.

Ble en «myk» mann

NRK møter den danske skuespilleren i en pause, etter at han har brukt to dager på å inspirere et tjuetall, norske skuespillere. Han spiser og snakker samtidig, og går løs på salaten på samme måte som han gir seg i kast med rollefigurene. Og det var appetitten på å gjøre noe nytt som fikk ham til å takke ja til rollen som Martin Rohde.

– For meg er det ikke nytt å spille litt mykere roller, jeg gikk ut av teaterhøyskolen i 1990, og har gjort mye forskjellig. Men nå var det på tide på gjøre noe der jeg ikke fremsto som sint og aggressiv.

– En viktig del av å være skuespiller er å vise bredde, så jeg ville vise at jeg hadde flere tangenter å spille på. Derfor var det deilig å få tilbud om å gjøre Martin Rohde, sier han og spidder en tomat på gaffelen.

Har mange likheter med Martin

Sesong to av serien er under planlegging, så det blir et etterlengtet gjensyn med Rohde og Norén i 2013. Som TV-seer får man inntrykk av at avstanden mellom Bodnia og Rohde ikke er stor. 47-åringen fester det karakteristiske, gjennomtrengende blikket når han begynner å snakke om likhetene mellom ham og rollefiguren.

– Både jeg og Martin har stor aksept for andre mennesker, så det var mye jeg kunne kjenne meg igjen i. Han dømmer ikke Saga selv om hun er annerledes, skjør og følelsesmessig handikappet. Den store forskjellen på oss er vel at han ikke har spesielt god kontakt med sine egne barn, sier firebarnsfaren som synes utviklingen av personene i serien var interessant.

– «Broen» går dypere enn en vanlig krimserie, og karakterene utvikler seg hele veien. Relasjonene mellom alle i serien settes på spill, mens Saga og Martin får et tettere forhold. Martin tar over litt av farsrollen som politisjefen på stasjonen har hatt. Så når Sagas sjef planlegger å trekke seg tilbake, tar Martin sakte, men sikkert over ansvaret. Forholdet de to imellom var spennende å gå inn i, forklarer 47-åringen.

Broen 7:10

Kim Bodnia og Sofia Helin gjør sitt beste for å løse mordmysterier i «Broen».

Foto: DR/SVT

– Ekstremt krevende avslutning

I avslutningen av serien måtte skuespillerne gjennom et klimaks som gikk over flere måneder. Sofia Helin fortalte i et intervju med NRK.no, hvordan rollen som den følelsesfjerne Saga Norén førte til at hun fikk en psykisk knekk.

– Det er stor forskjell på Martin og Saga, så jeg kan godt forstå at det var tøft for Sofia. Saga Norén er langt fra hennes personlighet, men Martin ligger tettere opp til meg. Jeg kunne merke under innspillingen at hun gjennomgikk noen interessante prosesser, og at hun gikk langt for å finne frem til karakteren.

– De siste episodene var ekstremt krevende, og vi brukte fire måneder for å få alt på plass. Man skal hente frem spilleglede og overskudd hver dag, så det var ikke alltid så lett.

Avslutningen satte spor

Bodnia sier han utelukkende har fått positive tilbakemeldinger på seriens dramatiske avslutning. Men reaksjonene har vært annerledes enn hva han er vant med.

– Folk er veldig stille, de har liksom ikke så mye å si, så avslutningen har nok gjort et sterkt inntrykk. Martin bruker mye tid i serien på å få bedre kontakt med sønnen, så slutten er veldig vond.

– Det kommer nok uventet at konsekvensene skulle gå ut over et uskyldig barn, så det er både grenseoverskridende og tankevekkende, sier han, og forklarer hva han tror serien vil formidle.

– «Broen» er en serie med mange lag og tolkninger. Men jeg tror at alle små handlinger her i livet setter sterkere spor enn man liker å tro, og det er kanskje det som er moralen i serien. Er man utro mot kona eller svikter en kamerat, vil det på en eller annen måte påvirke deg senere, filosoferer han.

Gråt seg ferdig med Rohde

47-åringen slo gjennom i «Drive»-regissør Nicolas Winding Refns' debutfilm «Pusher» fra 1996. Filmen har fått et klassikerstempel, og siden den gang har det blitt mange testosterontunge roller for Bodnia. I «Broen» fikk han imidlertid fullt utløp for de mykere sidene sine, og det var enkelt å leve seg inn i Martin Rohdes sorg.

– Som far ble det selvfølgelig følsomt at Martin mister sønnen sin. Men som skuespiller elsker jeg å gå inn i smerte og det som er vanskelig, selv om det kan være ekstremt krevende, sier han, og forklarer at han prøvde å rydde opp i emosjonene etter beste evne.

Jeg gråt mye og fikk renset ut det som var vondt med en gang. Man kan rydde opp i mye med gråt, så jeg trengte ikke å ta en hel omstrukturering av tankegangen min, slik Sofia måtte.

– Martin Rohde er jo bare Martin Rohde, så det var egentlig ikke så komplisert, brummer den danske dynamitten.

Hva syns du om «Broen»? Kommenter under.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober