Hopp til innhold

Artister tjener mer enn før

Til tross for fallet i platesalget tjener norske artister mer enn for ti år siden, viser ferske tall fra BI.

Minor Majority på Lerkendal Live, 2006.

Artister som Minor Majority (her på Lerkendal Live i 2006) tjener penger takket være konserter.

Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.

Harald Sommerstad

Harald Sommerstad leder Gramart og spiller i Minor Majority.

Foto: Privat
Richard Bjerkøe

Richard Bjerkøe

Foto: Richard Bjerkøe
Anders Sørbo

Anders Sørbo

Foto: Anders Sørbo
Petter Singsaas, Universal

Petter Singsaas, styreleder i Ifpi.

Foto: Meek, Tore / SCANPIX

Minor Majority er blant de norske suksessartistene på 2000-tallet. Harald Sommerstad trakterer tangentene i bandet og er også styreleder for norske gramofonartisters forening, Gramart. Han ser en klar tendens de siste årene.

– Det jeg ser er at det er flere artister som har en profesjonell tilnærming til det å være musiker.

– Fortsatt under fattigdomsgrensen

Mens plateselskapene blør etter nesten en halvering av CD-salget de siste ti årene, så har norske artister økt inntekten sin i samme periode.

Richard Bjerkøe og Anders Sørbo har skrevet masteroppgave på BI om musikkindustrien i en digital tidsalder, og tallenes tale er klar. Til tross for digitalisering, ulovlig fildeling og fall i CD-salget, tjener artistene 66 prosent bedre i dag enn for ti år siden.

– Det sier vel kanskje at ting ikke nødvendigvis er så begredelige for artistene som vi får høre, men det skal sies at den gjennomsnittlige totalinntekten ligger jo fortsatt ganske godt under fattigdomsgrensen, sier Richard Bjerkøe.

Konserter overtatt

Konserter har overtatt for platesalg som bærebjelken i artistenes økonomi. Dermed beholder artistene mer av pengene selv.

I 1999 tjente den gjennomsnittlige norske artisten 80.000 kroner i året. I fjor var tallet steget til 133.000 kroner per artist. Den største økningen ligger i konserter.

Petter Singsaas er styreleder i plateseslakpenes organisasjon Ifpi og direktør i Universal Music. Han understreker at dette er gjennomsnittstall.

– For noen artister er live-arbeidet blitt betydelig større, men generelt sett så tror jeg ikke inntektene er økt for noen når du kommer nedenfor midt på treet. Der tror jeg det ikke er blitt noe særlig bedre for mange

– CD-utgivelser er reklame

For det er ikke bare, bare å begynne å spille konserter, påpeker Harald Sommerstad.

– Det er vanskeligere å etablere seg som artist i dag, fordi det er færre plateselskaper som føler at de har råd til å investere i en utgivelse. Og en utgivelse er ofte en forutsetning for å kunne få et livemarked.

Richard Bjerkøe sier CD'ens kanskje viktigste funksjon i dag er som reklame for artisten heller enn å være et produkt i seg selv.

– Det er ikke veldig mye penger å tjene på CD'er i dag, men så fungerer de fint som et promomiddel. Vi er i hvert fall på vei dit, og da kjenner i hvert fall mennesker til musikken før konserter.

– Blir underholdningsbransje

Petter Singsaas innser at plateselskapene må forandre seg og varsler at de kommer til å utvide virksomheten til å omfatte flere roller rundt artisten.

– Vår bransje har vært platebransjen fordi det har handlet om å selge musikk i fysisk format. Med den utviklingen det er på det, så vil du helt sikkert se om fem år, og lenger frem i tid, at det handler om å være rene underholdningsselskaper, som i større grad sitter med hele en artists inntekter.

– Ikke til å leve av

Selv med kraftig gjennomsnittlig inntektsøkning, så er artistlivet fortsatt tøft for mange. Harald Sommerstad og resten av Minor Majority har bestemt seg for å sette karrieren på hold.

– Etter hvert som vi er blitt eldre, kanskje litt etablerte og har fått andre forpliktelser, så er det tøft å satse 100 prosent på å leve som artister. Inntektene går veldig opp og ned. Når vi er ute og spiller tjener vi ganske godt, men ikke godt nok til at vi kan legge av penger til når vi ikke er ute på veien.

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz