Det er oppgang fra 29 prosent siden sist gang undersøkelsen ble gjennomført for et halvt år siden.
Det viser undersøkelsen
fra Handelshøyskolen BI.– Tallene reflekterer nok at stadig flere får bedre bredbåndskapasitet og at sjansene for å bli tatt er tilnærmet null selv om mye av denne nedlastingen er ulovlig, sier filmbransjeekspert og førstelektor Terje Gaustad.
Oppgang i digitalt kulturkonsum
Det analoge kulturforbruket viste seg å være relativt stabilt etter finanskrisen, kino-, teaterbesøk og kjøp av bøker og CD-er, mens det digitale kulturkonsumet har hatt en betydelig oppgang.
I juni viste en undersøkelse at fildeling økte i Sverige, trolig i forbindelse at flere ble kunder av bredbåndselskaper som annonserte med anonyme IP-adresser, som ikke kan spores tilbake.
- Les også:
Problematisk konkurrent
– Finanskrisen kan ikke nødvendigvis forklare veksten i det digitale forbruket, sier prosjektleder og professor Anne-Britt Gran.
– Samtidig skal vi ikke se bort fra at økonomiske nedgangstider gjør ulovlige gratisløsninger mer attraktive. Den betydelige gratisnedlastingen av film og TV-serier, samt hjemmebrente DVD-er, er en stor og problematisk konkurrent til både kino- og DVD-markedet, sier hun.
De som har lastet ned gratis oppgir at de i snitt har lastet ned 27 filmer og TV serier i løpet av perioden. For befolkningen totalt, har andelen som benytter seg av gratis nedlasting økt fra 12 til 14 prosent med et gjennomsnittlig forbruk på 24 filmer og TV serier.
Kjøper flere DVD-er
Men samtidig som flere av de yngste laster ned kjøper de også flere DVD-er.
I gruppen under 30 år oppgir 75 prosent at de har kjøpt DVD-er siste halvår. Opp fra 69 prosent sist gang undersøkelsen ble gjennomført. De som handler kjøper også flere DVD-er. Gjennomsnittlig kjøpte de nærmere ni DVD-er, opp fra 7,2 sist gang.