Flyselskapet ble tildelt anbudskontraktene for de fleste områdene de søkte på. Det innebærer at Widerøe fortsetter å fly de samme rutene som i dag bortsett fra Røros.
Dette er klart etter at Samferdselsdepartementet i dag offentliggjorde utfallet av anbudskonkurransen for perioden 1. april 2009 til 31. mars 2012.
– Klart å holde stillingen
Av til sammen 18 anbudsområder vant Widerøe 15 av områdene. Widerøe la inn tilbud på alle ruter de flyr i dag, samt rutene til Fagernes og Florø. Fem andre utlandske aktører aktører la også inn anbud på flygning i Norge. Widerøe var eneste norske flyselskapet som la inn anbud.
– Vi ser at vi har vunnet de fleste ruteområdene på kortbanenettet i Norge. Vi er fornøyd med at Widerøe har klart å holde stillingen, og fortsatt er en ledende aktør kortbanenettet, sier administrerende direktør i Widerøe, Lars Kobberstad.
– Dette var en viktig avklaring for driften vår de neste tre årene, og vi skal nå vise oss den tilliten som er gitt oss verdig. Vi vil fortsette å utvikle kvaliteten i selskapet, slik at vi skal kunne levere et stadig bedre reisetilbud til folk i hele Norge, sier Kobberstad.
Nordens største
Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med en omsetning på 2,5 milliarder kroner og med 2 millioner passasjerer.
Widerøes Flyveselskap AS opererer 30 fly av typen Dash 8 som trafikkerer 37 flyplasser i Norge og sju i utlandet. Widerøe trafikkerer mer enn dobbelt så mange flyplasser i Norge som noen andre selskaper.
Selskapet har 1200 medarbeidere. Anbudsruter på kortbanenettet utgjør i dag rundt halvparten av Widerøes virksomhet.
Den sterkeste veksten de siste årene har kommet på kommersielle ruter i Sør-Norge og til utlandet. Selskapet er en del av SAS-konsernet.