– Jeg har håp om at myndighetene vil se på muligheten for denne jernbaneforbindelsen, sier Storfjordordfører Hanne Braathen.
GULDAL:
Presenterte mulighetene
Tirsdag ble en rapport fra kommunene i Nord-Troms presentert, som viser at Ishavsbanen fra Skibotn til Kolari i Finland vil koste 25 milliarder kroner.
Stortingsrepresentant, Ola Borten Moe, ser ingen konkurranse mellom Ishavsbanen og en forlengelse av Nordlansbanen til Tromsø.
– Nå blir den største oppgaven å løfte prosjektet opp til fylkestinget i Troms og Stortinget, sa Hanne Braathen, etter at hun hadde lagt frem mulighetsstudiet av jernbanen.
30 mil
Ishavsbanen fra Skibotn til Kolari blir 312 kilometer lang, hvor nesten fem mil er på norsk side.
Håper fra kommunene i Nord-Troms er at det canadiske gruveselskapet Northland Resorses Inc. vil bli den store brukeren av jernbanen og at de dermed tar en del av utgiftene ved utbyggingen.
– Jer er optimist i forhold til den videre utviklingen i saken, sier Braathen.
Reindrifta ønsker ikke jernbanen
Helligskogen reinbeitedistrikt ønsker ikke Ishavsbanen fra Skibotn til Kolari fordi den kan være til stor ulempe for reindrifta i området.
– Vi ser bare ulemper med en jernbane gjennom distriktet, har distriktsleder Ole Thomas Baal uttalt til NRK Sámi Radio.
Storfjordordfører Hanne Braathen sier at man har tenkt på dette også.
– Det meste av togtrafikken gjennom reinbeitedistriktet vil gå i tunell og vi har tenkt på reindrifta i prosjektarbeidet, forklarer Braathen.
Kan ta noen år
Prosjektgruppa kan ikke si noe om når Ishavsbanen kan bli en realitet, men Stortingsrepresentant, Ola Borten Moe, støtter prosjektet.
– Håpet er at vi skal kunne gå videre med prosjektet, avslutter Storfjordordfører Hanne Braathen.