Hopp til innhold

Blink for Trondheim Jazzorkester

Trondheim Jazzorkester er en musikalsk kameleon som stadig skifter ham. Under ledelse av komponist og saksofonist Eirik Hegdal framstår de nå som en ganske så uklassifiserbar gjeng, men ikke mindre spennende av den grunn.

Trondheim Jazzorkester ved leder Eirik Hegdal
Foto: NRK

Se videoen!

Hør anmeldelsen

Begynn med videoen! Sjelden eller aldri har jeg sett en mer nysgjerrighetspirrende, artig og interessant guide inn i moderne musikeres arbeidsmetoder. Elegant fotografert og smart klippet beveger vi oss inn i hodene på de 13 musikerne, som alle er særdeles velartikulerte, både instrumentalt og verbalt. Sjenerøst deler de sine utfordringer, strategier og meninger med oss, og vi føler oss virkelig inkludert i en verden som ellers kunne ha framstått som hemmelig og lukket.

En ny verdensmusikk

For hva er det Eirik Hegdal har skapt? Jo intet mindre enn en ny verdensmusikk hvor alle sjangre er like velkomne. Norsk og balkansk tradisjonsmusikk, jødisk klezmer, tysk 20-talls kabaret a la Kurt Weill og Igor Stravinskys kammermusikk fra samme tid, køntri og bluegrass, ny musikk, frijazz og funk - alt er der!

Vanvittig morsom

Det uspillelige spilles, overlegent virtuost, men aldri med virtuoseri. I det neste øyeblikk er musikken så vakker og tenksom at du blir rørt til tårer. Og først og fremst er den vanvittig morsom! Vi snakker om en helt ny estetikk hvor alt er tillatt og tilgjengelig, og hvor hver musikant er til stede på personlige premisser men allikevel underlagt et stramt regissert fellesskap.

Eirik Hegdal og Joshua Redman

Eirik Hegdal og Joshua Redman

Høyere enhet

Instrumentariet har vi heller aldri hørt makan til - her går det klassiske kammerorkester, blåseensemble og jazzband opp i en høyere enhet. Den amerikanske stjernesaksofonist Joshua Redman utfordres på det heftigste og innordner seg lojalt i helheten. Felespiller Ola Kvernberg får brukt hele sitt repertoar fra impro til bluegrass, og bandleder Hegdal står fram som vår tids svar på Roland Kirk med to saxer i kjeften samtidig og full kontroll.

Velskreven og altfor beskjeden

Musikken må bare oppleves i tid. Kanskje holder ikke alle de improviserte partiene samme høye standard som de komponerte, det er i så fall ikke så rart for Hegdals musikk er bare uhyre velskreven, velinstrumentert og velklingende.

Titlene på de 11 stykkene er litt overtydelige og egentlig altfor entydige i forhold til kompleksiteten og alle referansene. Og albumtittelen ”Triads and More” er altfor beskjeden: Her er det treklanger som filleristes ja, og mye, mye, mye mer. Kjøp, hør og gled deg!

  • Triads and More
  • Trondheim Jazzorkester med Eirik Hegdal og Joshua Redman
  • MNJCD010

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska