Hopp til innhold

Utenlandske sjåfører er verst

Lastebiler med alt for stor fart, overopphetede bremser og uvitende sjåfører er denne uken avdekket av Biltilsynet. – Dette bekrefter det vi har advart mot lenge, sier Lastebileierforbundet.

Bremsene blir opptil 500 grader varme

500 GRADER: Biltilsynet har de siste dagene avdekket flere tilfeller av overopphetede bremser.

Foto: Per Christian Magnus / NRK

Kontroller gjennomført av Biltilsynet denne uken viser alvorlige feil på tunge kjøretøy som kjører ned fra Hardangervidda.

– Det er ofte østeuropeiske sjåfører av kjøretøyene, og de er helt uforstående til det vi forteller dem, sier Dag Rykkje i Biltilsynet på Voss.

Dag Rykkje

SER ETTER BRANNFARER: – Vi ser først og fremst på bremser og oljelekkasjer, sier Dag Rykkje.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Måbødalen bussulykke

SKREKKBILDET: 16 mennesker omkom under Måbødalulykken for 25 år siden.

Foto: Moen, Jørn H. / NTB scanpix
Jan Ove Halsøy

SINT: – Sosial dumping i tansportbransjen, sier Jan Ove Halsøy.

Foto: NRK

Enorm trafikkvekst

Etter at Gudvangatunellen ble stengt etter lastebilbrann har trafikken på omkjøringsvegen over Hardangervidda økt enormt. Tunge kjøretøy skal manøvreres på svingete, smale og bratte veier over Hardangervidda og ned den meget bratte Måbødalen til Eidfjord.

Mandag stoppet biltilsynet 115 tunge kjøretøy som kom ned til Eidfjord:

  • 57 kjøretøy var norske. 4 av dem hadde mangler.
  • 58 kjøretøy var utenlandske. 16 av dem hadde mangler.

Overoppheting av bremser var den defekten som forekom hyppigst. Bremsene var målt opp i temperaturer på 400-500 grader.

– Det verste scenariet er at det tar fyr og at vi får brann i en tunell på veg ned fra Måbødalen, sier Rykkje.

15. august er det tjuefem år siden bussulykken i Måbødalen, der seksten personer mistet livet. Årsaken var slitte og varme bremser.

En av bilene under kontrollen i Måbødalen hadde defekte bremser på to hjul. I flere av bilene hadde lasten løsnet inne i trailerne.

– Driter i sikkerheten

Funnene i mandagens kontroll kommer ikke som noen overraskelse på Jan Ove Halsøy i Lastebileiernes forbund. Dette har han og kollegene advart mot lenge.

– Norske lastebileiere prioriterer sikkerhet høyere enn de utenlandske konkurrentene.

Det er lave priser som gjør at utenlandske vogntog ofte blir prioritert fremfor norske. Ansvaret ligger dermed hos dem som kjøper transporten, sier han.

– Transportkjøperne tar inn slitne biler som ikke er egnet for last i Norge, utelukkende fordi prisene er lave. Sier de noe annet så lyger de. Mange transportkjøpere driter i sikkerheten.

– Utenlandske biler er bygget for å kjøre rett frem på flat veg. Våre norske sjåfører tar derimot høyde for at vi har et land med høye fjell.

Råkjører i nedoverbakke

Rykkje i Biltilsynet forklarer funnet med manglende kunnskap hos de utenlandske sjåførene.

– De kjører for mye på bremser i stedet for lavt gir. De har aldri kjørt her før, kjenner ikke vegstrekningen og er ikke vant med slike forhold i utgangspunktet.

Mens de fleste nordiske vogntogene har installert tilleggsbremser for nedoverbakkene, er slikt hjelpeutstyr ikke vanlig på biler fra Øst- og Vest-Europa. Disse burde holdt 10-15 km/t ned Måbødalen, mens faktum er at de gjerne kjører i 40-50 km/t, sier Rykkje.

Uforstående sjåfører

Nå håper Rykkje at kontroller og holdningsskapende arbeid skal gi bedre sjåfører på den farlige vegstrekningen.

– Men du sier at sjåførene reagerer med å hipse på armene. Går egentlig noe av det dere sier inn?

– Ja, jeg tror nok det, men om de følger opp er noe helt annet.