Hopp til innhold
Kommentar

Forståelig harme og engasjement

Historien om Kongolandsbyen beviser til fulle at Grunnloven ikke er en garantist for selvinnsikt og god oppførsel.

Video Kunstnere vil gjenskape "Kongolandsbyen"

Her kan du se Dagsrevyens reportasje om gjenskapingen av "Kongolandsbyen" i Vigelandsparken.

Jeg må regne med at når jeg skriver dette, blir jeg en del av kunstprosjektet European Attraction Limited. Det samme gjør du som leser denne Ytringen, og dessuten alle de norsk-afrikanerne som har forbannet seg på at det skal settes en stopper for utstillingen kunstnerne Lars Cuzner, Mohamad Ali Fadlabi og KORO (Statens kontor for Kunst i det Offentlige Rom) skal lage i forbindelse med Grunnlovsjubileet 2014.

I 1914 ble det invitert til Grunnlovsjubileum i Frognerparken i Oslo. 100 år hadde gått siden Norge fikk en av verdens mest radikale og menneskevennlige grunnlover med sine paragrafer om likhet og frihet. Det skulle feires.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook

En glemt suksess

Hvis tallene stemmer var mer enn halvparten av Norges befolkning innom Jubileumsutstillingen i løpet av noen sommermåneder.

Av en eller annen grunn ble dette glemt. At det i et demokratisk og likeverdig samfunn ble stilt ut levende mennesker på en scene i flere måneder.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

Ett av trekkplastrene var 80 afrikanere, vist frem i det som ble presentert som en Kongolandsby.

Av en eller annen grunn ble dette glemt. Slettet fra vår kollektive hukommelse at det på norsk jord, i et demokratisk og likeverdig samfunn, ble stilt ut levende mennesker på en scene i flere måneder.

En dehumanisering til forlystelse, året etter at Norge innførte allmenn stemmerett.

Det var som om det aldri hadde skjedd.

Et sabla bråk

Inntil i 2011. Da presenterte den svenske kunstneren Lars Cuzner og hans norsk-sudanske kollega Mohamed Ali Fadlabi sitt prosjekt for Grunnlovsjubileet 2014. Tittel: European Attraction Limited.

Frem fra glemselen skulle de to hente ikke bare minnet om denne fornedrende utstillingen, men de skulle lage det som har fått betegnelsen reenactment. Et forsøk på, via for eksempel rollespill, å gjenskape en faktisk historisk hendelse. Rundt om i verden er dette en elsket hobby. Grupper av mennesker bruker vikingtiden, napoleonstiden og den amerikanske borgerkrigen til å gjenskape historiske slag og scener.

Kongolandsbyen skal bli Cuzner og Fadlabis kunstneriske reenactment.

Det ble et sabla bråk.

Ikke minst i det norsk-afrikanere miljøet. Det som var en ekstremt dårlig idé for hundre år siden, oppfattes som en enda dårligere idé nå. Assosiasjoner vekkes.

LES OGSÅ: – Vil få uventede konsekvenser

Viktig at det er et godt prosjekt

«En reproduksjon av den stigmatiseringen vi så i 1914», sa Sam Chimaobi, lederen av African Youth Norway, i 2011. «Dette er verken progressivt eller antirasistisk», mente han.

Det er slett ikke vanskelig å forstå harmen og engasjementet.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

I forrige uke, da Dagsrevyen kunne fortelle at kunstnerne bak prosjektet faktisk har tenkt å gjennomføre utstillingen sin, sa skribent og skuespiller i gruppa Queendom, Hannah Wozene Kvam at «dette vil vi glemme. Grunnlovsjubileet må være for alle, ikke for et vi og et dem».

Det er slett ikke vanskelig å forstå harmen og engasjementet.

Derfor er det selvsagt utrolig viktig at kunstprosjektet European Attraction Limited er et godt prosjekt. Et smart og klokt prosjekt. Et prosjekt som får folk til å tenke. Til å diskutere. For dette er et kunstverk som går rett inn i smertesentret til en stor gruppe av verdens befolkning.

Nødvendig malurt

Men det er et annet perspektiv på denne utstillingen også. Og det er Norge.

Bare etter noen uker med Grunnlovsjubileum nå i 2014, merkes det at det er så intenst lett å ramle inn i en tilstand av selvbegeistring. I ettertid er det lett å se at vi handlet feil i 1914, men vi kan ikke se det før vi blir minnet på det. Vi trenger malurt i begeret.

Og denne historien beviser til fulle at Grunnloven i hvert fall ikke er en garantist for selvinnsikt og god oppførsel.

Denne historien beviser til fulle at Grunnloven i hvert fall ikke er en garantist for selvinnsikt og god oppførsel.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

Cuzner og Fadlabi reiste til Senegal denne uka. De er på jakt etter etterkommere eller historier etter det som skjedde i Norge i 1914. Hva slags utstilling de til slutt skal lage, er det fortsatt ingen som vet. 1. februar skal kunstnerne levere en innholds-beskrivelse til KORO og deres samarbeidspartnere Fritt Ord. Vi i NRK kommer til å følge denne saken videre. Men med en viss uro.

Ikke minst etter å ha sett videoen Cuzner og Fadlabi la ut fra Senegal. Der harselerer de to med alle dem som har reagert på utstillingsplanene deres, på en temmelig usympatisk og lite tillitvekkende måte.

Dermed blir både motstanderne og vi i media en del av konseptet European Attraction Limited.