Veiprosjektet mellom Langslett og Sørkjosen står foreløpig stille etter at Statens vegvesen tirsdag sa opp kontrakten med den spanske entrepenøren OSSA.
Da fikk entrepenøren beskjed om å avslutte arbeidet. Byggingen av ny tunnel gjennom Sørkjosfjellet hadde da gått langt saktere enn det Statens vegvesen hadde håpet.
– Jeg synes jo det er trist. Men det har skjedd før, og det kommer sikkert til å skje igjen, sier ordfører Lidvart Jakobsen (AP) i Nordreisa kommune.
- LES OGSÅ: Én milliard til rasutsatt E6
Ett år forsinket
Samarbeidet mellom den spanske entrepenøren og Statens vegvesen brøt sammen tirsdag. For tre uker siden fikk de skriftlig advarsel om at kontrakten kom til å bli avsluttet om de ikke holdt den fremdriften som Statens vegvesen krevde.
Etter kontraktsbruddet blir arbeidet med ny E6 ytterligere ett år forsinket.
– Nå får vi enda en vinter vi må kjøre over fjellet, og det er det verste, sier Jakobsen.
- LES OGSÅ: Vil flytte penger fra E8 til E6
Utstyrstrøbbel
I forrige uke ble det klart at tunnelprosjektet var forsinket på nytt. Opprinnelig var planen at den 4,6 kilometer lange tunnelen skulle være ferdig til høsten, men prosjektleder Gudmund Løvli fortalte da til Nordlys at den tidsplanen kom til å sprekke.
Årsaken til forsinkelsen skulle være at den spanske entrepenøren hadde problemer med utstyret.
– Viktig for hele Nord-Norge
Ordfører Lidvart Jakobsen mener nå det er viktig å få veiprosjektet trygt i havn.
– Dette har det jo vært jobbet med i flere år. Veien over Sørkjosfjellet er svingete og bratt, og er problematisk spesielt for større kjøretøy. Dette er hovedferdselåren vår, og er viktig for hele Nord-Norge, mener han.
Statens vegvesen vil utlyse anbudet på nytt over påske. Nå er Jakobsens håp at pausen blir kortest mulig før veiarbeidet kommer i gang på ny.
– Mitt ønske er å få gjort dette så fort som mulig.