Hopp til innhold

La ned 13 roser foran «Oljearbeideren»

Oljeindustriens fagforeninger samler seg hvert år utenfor oljemuseet i Stavanger på 1. mai. I år ble de som mistet livet i helikopterulykken ved Turøy spesielt hedret.

Oljeindustriens fagforeninger samler seg hvert år utenfor oljemuseet i Stavanger på 1. mai. I år ble de som mistet livet i helikopterulykken ved Turøy spesielt hedret.

HEDRET DE DØDE: Oljeindustriens fagforeninger samles seg utfor oljemuseet i Stavanger i dag.

– Det er uhyre viktig å stå samlet, uansett hva som skjer. Når slike tragedier skjer må vi holde hverandre skikkelig i hendene, og ta vare på hverandre, sier tidligere NOPEF-leder Lars Anders Myhre.

Roser utenfor oljemuseet

Roser er lagt ned ved monumentet «Oljearbeideren» for å minnes de som mistet livet i helikopterulykken på fredag.

Foto: Andreas Molland / NRK

I dag la han ned 13 roser ved monumentet «Oljearbeideren» for å minnes de som mistet livet på fredag. Markeringen for å minnes de som har omkommet i oljeindustrien holdes hver 1. mai klokken 11.15 utenfor Oljemuseet i Stavanger, men i år blir den spesiell.

– Monumentet heter «Oljearbeideren - de skapte og gav» og en del av monumentet er viet til de som ofret noe mer enn andre i dette landet for å skape de verdiene vi har. Denne første mai blir det ekstra sterkt fordi det bare for to dager siden var tretten som ikke kom hjem, sier Myhre.

Det holdes hver 1. mai klokken 11.15 en stille markering for å minnes de som har omkommet i oljeindustrien, ved monumentet «Oljearbeideren» utenfor Oljemuseet i Stavanger. I år blir markeringen preget av helikopterulykken på Turøy fredag. Tidligere NOPEF-leder Lars Anders Myhre vil legge ned 13 roser for å minnes ofrene.

VIDEO: Tidligere NOPEF-leder Lars Anders Myhre la ned blomster for de som omkom i helikopterulykka på fredag. Foto: Andreas Molland/NRK.

– Ulykkene preger debatten

Myhre har, som NOPEF-leder, kjempet for bedre sikkerhet på norsk sokkel i en årrekke.

– Det første som møtte meg som nyvalgt formann for oljearbeiderne i 1977 var en helikopterulykke der tolv mann omkom, inkludert en av mine beste kamerater. Et halvt år etter skjedde det igjen, ved Statfjord, og atten omkom. Dette kom til å prege debatten, og transportsystemene til sokkelen var noe av det viktigste vi diskuterte på 70- og 80-tallet, sier han.

Lars Anders Myhre under markeringa

Lars Anders Myhre under markeringa.

Foto: Kjersti Hetland / NRK

Men så, den 27. mars 1980, veltet Alexander Kielland-plattformen, og 123 mennesker mistet livet.

– Da tok debatten brått slutt, og det ble ikke diskutert mer alternativ transport over sjøen. Da innså man at helikopteret var det tryggeste man hadde, sier han.

– Det gikk 19 år, fra Statfjord-ulykka i 1978, til neste store helikopterulykke. Det var Norne-helikopteret, og tolv omkom. Nitten år etter, nå, skjedde det igjen.

– Når disse ulykkene kommer er vi nødt til å ha all oppmerksomhet på transporten inn og ut fra oljeriggene er, sier Myhre.

Helikopterulykken preger 1.mai-feiringen

DIREKTE 13.00: Ulykken preger 1.mai-feiringen i Stavanger, sier Jarle Vines i Industri Energi.