De fleste av Oslos travle tunneler skal eller har blitt totalrenovert, og ifølge Statens Vegvesen er vi nå på tur inn i den verste perioden i dette store prosjektet som går over fem år.
Brynstunnelen på E6/ring 3 har til vanlig 70.000 bilpasseringer i døgnet, og fra vinterferien halveres kapasiteten.
– Vi venter så store køproblemer i forbindelse med denne tunnelstengingen at vi tror det er fornuftig å bedre forholdene for bussen så godt vi klarer, sier Hilde Ulvik som er prosjektleder hos Statens Vegvesen.
Dermed kastes elbilene ut av kollektivfeltene flere steder. Det gjelder kollektivfeltet på
- E6/ring 3 inn mot Oslo sørfra der selve tunnelen ligger, og hvor det skal lages midlertidige kollektivfelt fra Nøstvet til Klemetsrud
- E18 Mosseveien fra Mastemyr inn til Sydhavna gjennom selve Bjørvika.
Grunnen til at Mosseveien berøres, er at dette er en avlastningstrasé når det blir kø på E6 sørfra.
– Har tunnelsyn
Elbileiere er ikke fornøyd med det nye forbudet fra Statens Vegvesen (SVV).
– I denne saken kan det synes som om SVV har tunnelsyn på jobben de skal gjøre. Ved å nekte elbil tilgang til kollektivfelt, motarbeides også den positive effekten elbil har på lokal luftforurensing og støy, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Foreningen ønsker seg en ordning med samkjøring, slik man innførte på E18 vestfra da Smestadtunnelen ble stengt i fjor.
Der kan elbiler med passasjerer kjøre i kollektivfeltet.
– Vår oppfatning er at samkjøring har vært en suksess. Det er ganske spesielt at SVV nå vil stenge for elbil uten å vurdere samkjøring på E18 Mosseveien og E6/Ring 3. I Bjørvika er det rimelig å bare ha kollektivtransport, sier Bu.
Prosjektleder Hilde Utvik er enig i at samkjøringen har fungert godt på E18, men at problemet med plass på veiene blir vesentlig større når Brynstunnelen stenger.
– Ruter setter inn flere busser, og Mosseveien er langt smalere enn E18 i vest. Særlig for nødetatene ville det bli problemer.
Roper ikke «ulv»
– Håpet er at mange bilister ser på andre muligheter i denne perioden, vi anbefaler folk å sykle, gå eller reise kollektivt og ønsker derfor å bedre forholdene for bussen, sier Hilde Ulvik.
– Dere advarte veldig om trafikkaos da Smestadtunnelen stengte i fjor sommer, men det uteble i stor grad?
– Brynstunnelen er noe helt annet. Det er hovedaksen for tungtransport og mye gjennomgangstransport. Rundt Smestad endret mange adferd, det er vanskeligere når det gjelder tungtransport.