Et stort renoveringsprosjekt i flere av Oslos travleste tunneler vil skape trafikk-kaos for mange tusen bilister i årevis. Trafikantene kan vente seg kø, utvidet rushtid og store trafikale utfordringer når tunnelsikkerheten skal forbedres.
Klokken 21.00 mandag kveld startet renoveringsarbeidet i Smestadtunnelen. I fem år skal Statens vegvesen pusse opp ti tunneler i hovedstaden.
– I verste fall kan det ta fire timer å komme seg fra Sinsen til Smestad med bil. Men det er hvis ingen lar bilen stå hjemme og dropper å reise kollektivt, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Hilde Ulvik.
– Tar lang tid av hensyn til trafikantene
Mange trafikanter har reagert på at oppussingsprosjektet tar lang tid.
– Grunnen er at det er teknisk vanskeligere og mer utfordrende å rehabilitere en tunnel enn å lage en helt ny, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Hilde Ulvik.
Det må også hele tiden være trafikk i motgående løp av tunnelen, så ikke Smestadtunnelen er helt stengt for trafikk.
– Det er av hensyn til trafikantene. En helstengt tunnel vil ingen ha, for da kutter man en av hovedårene inn til Oslo. Hvis man skulle fjerne alle fire felt på Ring 3 i en periode, så er det svært dramatisk for trafikantene, sier Ulvik til NRK.
Ulvik sier at ti tunneler på fem år ikke kunne vært pusset opp noe fortere.
- Les også:
- Les også:
Fra 2017 til 2019 vil det være mye mer helg- og nattestengning enn i første perioden av oppussingsprosjektet.
Kollektivtilbud i perioden
Bilister oppfordres på det sterkeste til å la bilen stå, og benytte seg av kollektivtrafikk eller gang- og sykkelsti.
Det vil bli et eget kollektivfelt via Ullernchausseen fra Smestad til Granfoss. Det vil også være et eget kollektivfelt på vestgående ring 3 på strekningen mellom Smestad og Gaustad. Det gjelder linje 23, 24, 28, 261 og 45.
- Les også:
Foreløpig har Ruter bestemt at bussene skal kjøre vanlige ruter, men vil ha en løpende vurdering på kapasitetsbehovet på strekningen.
Slik vil kollektivfelt, holdeplasser og gang- og sykkelsti se ut:
Togtilbud i perioden
NSB har økt kapasiteten i sitt linjenett de siste to årene med om lag 30 prosent.
– Dette gjelder først og fremst strekningen Lillestrøm- Akser, men også utover det er tilbudet kraftig forbedret. Enkelte avganger kommer til å være veldig fulle. Folk bør sjekke hvilke avganger som har best kapasitet, sier pressetalsperson i NSB Åge-Christoffer Lundeby.
Det er ikke mulighet til å øke kapasiteten ytterligere mens tunnelene i Oslo renoveres.
- Les også:
Dette må du vite om Smestadtunnelen fremover
De første tre ukene er det innsnevringer i begge retninger i tunnelen, før østgående løp stenges fullstendig i seks måneder.
Da blir det toveistrafikk i vestgående løp frem til desember. Rundt jul starter arbeidet i vestgående løp, og det blir toveistrafikk i østgående.
Hull i veggene og dårlig veibane er bare noen av årsaken til at Smestadtunnelen må pusses opp. NRK ble med på befaring i Smestadtunnelen for å dokumentere skadene.
- Les også:
Jobber også på natten
Renoveringen kommer til å foregå dag og kveld- og en god del natt.
- Les også:
– Når vi har arbeid som ikke støyer så mye, kan vi jobbe på natta også. Smestadtunnelen er like ved store villastrøk, og det må vi ta hensyn til, sier Ulvik.