Hopp til innhold

Mange tør ikke sykle i Oslo-trafikken

Bare ni prosent føler seg trygge når de sykler i hovedstaden. Mange lar rett og slett sykkelen stå på grunn av dårlig trafikksikkerhet, viser en ny undersøkelse. Så langt i år er dobbelt så mange syklister skadet i trafikken i Norge, som på samme tid i fjor.

Marius Moengen på sykkelen sin i Oslo sentrum

BLE PÅKJØRT: Selv om Marius Moengen ble påkjørt på sykkel i Oslo i fjor, sykler han fortsatt hver eneste dag. Han tror færre biler og flere sykler i sentrum hadde hjulpet på trafikksikkerheten.

Foto: Daria Zoric / NRK

På Karl Johan, midt i Oslo, kommer Marius Moengen på sykkelen. Hver dag sykler han 3,5 mil mellom jobben i Sandvika i Bærum og hjemmet i Gamlebyen i Oslo.

Selv om han ble påkjørt av en bil i april fjor, har han ikke parkert tohjulingen.

Han trodde han var godt synlig der han kom syklende ned mot Aker Brygge i fredagsrushet, men likevel ble han kjørt rett ned av en bil som brøt vikeplikten.

– Jeg traff bilen rett i fronten og slo salto over frontruta. Hadde jeg truffet ruta kunne jeg ha brukket nakken og vært død, forteller Moengen.

Han traff asfalten med hjelmen, og i noen minutter lå han bare helt stille og ventet på at adrenalinet skulle legge seg, så han kunne kjenne etter om han var alvorlig skadet.

– Kommer svakest ut som syklist

I dag har han bare en vond tå og en finger med nedsatt følelse som minne om ulykken, men er klar over at det kunne gått mye verre.

Bilisten ble senere dømt for grov uaktsomhet, og uka etter var Moengen tilbake på sykkelen. Men med en litt annen innstilling enn før.

– Før var jeg opptatt av å vise hensyn til bilene der de hadde retten på sin side, men også at de skulle vike for meg på sykkelen når jeg hadde retten på min side.

– Nå har jeg som hovedregel at det spiller ingen rolle hvem som har rett. Du kommer uansett alltid svakest ut som syklist.

Hvordan opplever du trafikksikkerheten på veien der du bor, både som syklist og som bilist? Diskuter gjerne i kommentarfeltet under saken!

Syklister på veien

TRANGT OM PLASSEN: Det er ikke alltid så god plass på veien i Oslo for dem som sykler, som her på Kongsveien. I en ny undersøkelse sier flere at de hadde syklet mer hvis trafikksikkerheten hadde vært bedre.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Lar sykkelen stå

Nå viser en ny rapport, utført av analyseselskapet Markör for Oslo kommune, at mange velger å la sykkelen stå, fordi de mener trafikksikkerheten er for dårlig.

Blant alle de som svarte at de «ikke sykler» eller «sykler sjelden», kunne seks av ti tenke seg å sykle oftere. 75 prosent av disse hadde syklet oftere hvis de hadde følt at trafikksikkerheten var bedre.

Bare ni prosent av de spurte følte seg trygge som syklister i Oslo-trafikken.

Det er de som svarte at de sykler uansett, som er mest positive til hvordan det er å sykle i Oslo, men likevel ønsker 94 prosent av de spurte seg bedre sikkerhet.

I undersøkelsen blir hovedstaden sammenlignet med andre storbyer i Norden. I Malmö føler to av tre syklister seg trygge i trafikken, mens 76 prosent av de spurte i København oppgir at det er trygt å være syklist.

Totalt synes bare tre prosent at Oslo er en svært bra by å sykle i, mens i København mener hele 95 prosent det samme.

Lover bedring

Guri Melby

LOVER BEDRING: Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby håper at syklistene opplever en bedring av trafikksikkerheten allerede på slutten av 2014.

Foto: Eirin Eikås / NRK
Marius Moengen.

ELSKER SYKKELEN: Selv om han var ute for en stygg ulykke på sykkel i fjor, ser Marius Moengen ser ingen grunn til å slutte å bruke sykkelen i Oslo. Men han skulle ønske at syklister fikk mer plass i sentrum.

Foto: Daria Zoric / NRK

I dag starter Oslo kommune en holdningskampanje for å få flere til å bruke sykkelen i hovedstaden, men miljø- og samferdselsbyråden er ikke overrasket over at kun ni prosent mener det er trygt å være syklist i hovedstaden.

– Det er veldig mange fine plasser hvor man kan sykle, men så plutselig kommer man til et sted der det mangler sykkelvei og man vet ikke helt hvor man skal gjøre av seg, sier Guri Melby (V).

– Det er mye som må gjøres. Noe av det er å vise at det er gøy å sykle, med holdningskampanjer, men så skal vi selvfølgelig også bedre sikkerheten i fremtiden.

Store ambisjoner

Melby har ambisjoner om at Oslo skal bli like god som de beste sykkelbyene i Europa, og kommunen jobber med en langsiktig plan over hva som skal prioriteres.

I første rekke skal det bygges fem kilometer sykkelvei og flere avmerkede, røde, sykkelfelt nå i vår.

– Vi må bare innrømme at til nå har utbygging av sykkelveinettet gått for tregt, men jeg håper at syklistene vil merke forskjell allerede før utgangen av året, sier Melby.

Men foreløpig møter Oslo kanskje nok konkurranse innenlands. I flere år har Lillestrøm, etterfulgt av Kristiansand, toppet Syklistenes landsforenings kåring av landets beste sykkelbyer.

Trondheim kastet seg også inn i kampen, da hele bystyret med unntak av Frp gikk sammen om en ny sykkelstrategi i april. Byen har som mål å doble antall syklister og bli landets beste sykkelby, skriver Adresseavisen.

Store mørketall

Sist uke fortalte NRK at 52 syklister ble skadet i den norske trafikken de tre første månedene i år.

Det er over dobbelt så mange som i samme periode i fjor, ifølge foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå.

Antallet sykkelulykker gikk litt opp i fjor, da 518 mennesker ble skadet. Det er en liten økning fra året før, men mørketallene er store mener Statens vegvesen.

– Vi har en stor underrapportering av sykkelulykker med personskade, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen til NRK.no.

Har kjøpt «gubbesykkel»

I ettermiddag skal Marius Moengen som vanlig sette seg på sykkelen og tråkke de vandte milene mellom Oslo og Sandvika.

– Det er fin sykkeltrasé mot Sandvika, så det er i Oslo det er verst. Det er helt klart!

Han sykler uansett årstid og kan ikke forstå hvorfor noen foretrekker overfylte trikker og T-banevogner, når man ofte ikke bruker lengre tid på å sykle.

Men etter ulykken skjønner han også at mange rett og slett ikke våger seg ut i trafikken.

– Jeg skjønner veldig godt at flere ikke vil sykle på grunn av sikkerheten. Men skal man sykle må man hele tiden føle på samarbeidet mellom bilister og syklister.

Øverst på ønskelista for en tryggere sykkelby står færre biler og flere sykler i bysentrum, og bedre sykkelveier.

I påvente av bedre og tryggere forhold, han han selv tatt noen grep etter ulykken.

– Før sykla jeg på en litt mer «aggressiv» sykkel, men nå har jeg kjøpt meg «gubbesykkel» og er litt mer tilbakelent, ler han.

– Jeg sykler roligere og jeg regner aldri med at jeg blir sett i trafikken.