Hopp til innhold

Cubas unike bilpark kan forsvinne

Spekulasjonene er i gang: Vil kubanere snart få lov til å kjøpe biler som er produsert etter 1959?

Dersom du har bladd i fotoalbumet fra naboens Cuba-tur, eller lest en reisereportasje derfra, er sjansen stor for at du også har sett bilder av de helt spesielle bilene som ruller rundt i Havanas gater.

Det dreier seg om gamle og gedigne amerikanske biler, bygd før 1960. Årsaken til at det eksisterer så mange av dem, er at sivile kubanere ikke kan eie biler som er produsert etter at tidligere president Fidel Castro (84) gjennomførte revolusjon i 1959.

Men nå skal landets president og nyvalgte leder for det kommunistiske partiet, broren Raul Castro (79) , være villig til å endre på landets politikk når det gjelder privat eie.

Raul Castro

Cubas president og nyvalgte partileder for kommunistpartiet, Raul Castro, vil endre dagens lovverk for privat bileierskap.

Foto: DESMOND BOYLAN / Reuters

På kommunistpartiets årlige kongress sa Castro – uten å gå i detalj - at det eksisterende lovverket for kjøp og salg av biler og eiendommer nå er «i sin siste fase», skriver CNN.

Har gått i generasjoner

Før revolusjonen var Cuba storimportør av USA-bygde, enorme, krombesatte, overdådige og bensintørste biler. Det skal ha vært 150.000 av dem i landet da revolusjonen kom, og flere titalls tusen av dem ruller fortsatt rundt på landets veier.

Enkelte har skjønt at bilene fungerer som trekkplaster for turister, og de har gjort god butikk på leie ut sine veteranbiler - eller bruke dem som drosjer.

Noen av landets «cacharros» er fortsatt utstyrt med originale V8-motorer, mens andre er sterkt ombygd – ikke minst av hensyn til drivstofforbruk.

Flere har fått installert gamle motorer og deler fra sovjetiske bilmerker som Moskvitsj, mens andre har blitt utstyrt med dieselmotorer. Det er ikke uvanlig at enkeltbiler har gått i arv fra far til sønn – helt siden 1930-tallet.

(Artikkelen fortsetter)

Gamle kubanske biler

Gamle amerikanske biler, bygd før revoulsjonen i 1959, er et vanlig syn på Cuba.

Foto: Javier Galeano / AP

For bileierne kan det være vanskelig å få tak i reservedeler til de rullende museumene - all den tid handelsforbindelsen mellom USA og Cuba ikke akkurat har blomstret de siste 50 årene.

Kubanske bileiere er derfor eksperter på å finne kreative, tekniske løsninger når behovet for reservedeler er skrikende.

Forbudt å bruke privat

Cubanske politibiler

Kubanske politibiler av det sovjetiske merket Lada er et vanlig syn på Cuba. Så lenge ikke bilene er privateid, kan de være bygd etter 1959.

Foto: ADALBERTO ROQUE / AFP

Bilene fra før 1960 er imidlertid i mindretall på Cuba. Veiene domineres av biler produsert i østeuropeiske land før kommunismeregimene brøt sammen - samt nyere japanskimportere biler. Men alle disse «nye» bilene eies av staten.

Det anslås at 95 prosent av kubanske biler eies av myndighetene, og det er strengt forbudt å benytte disse til private formål. Veipolitiet foretar hele tiden rutinekontroller for å sjekke at statlige biler ikke misbrukes til å frakte venner og familie.

På Cuba er det fargen på bilskiltene som sier om bilen du har er privateid, statseid eller militær. I tillegg avslører skiltene hvilken status du har og hvor du jobber - en ordning identisk med det som ble gjort i det tidligere Sovjetunionen.

Les mer om Cubas spesielle bilskiltordning

Men selv om reglene for å eie biler på Cuba nå kan endre seg, er det fortsatt et stykke igjen til privatpersoner kan gå mann av huse og hamstre nyere biler. Gjennomsnittlig månedslønn i landet ligger nå på i overkant av 100 kroner.

Se flere bilder av kubanske veteranbiler her

SISTE NYTT

Siste nytt