– Vi blir færre hoder og hender til å gjøre jobben vi skal gjøre. Brukerne vil oppleve lenger saksbehandlingstid, det vil ta lenger tid å komme i kontakt med Nav, og ting vil gå tregere, sier Ottar Nerland, fylkestillitsvalgt i NTL Nav i Møre og Romsdal.
I Navs budsjett for neste år må alle fylkene kutte 3,7 prosent. Det vil si til sammen nær 161 millioner kroner mindre. Det tilsvarer utgifter til over 300 Nav-ansatte.
Budsjettkuttet vil ramme de ansatte på lokalkontorene, og det blir færre saksbehandlere til å ta seg av brukerne.
– Blir beintøft
I Møre og Romsdal må Nav spare rundt 8,2 millioner kroner.
– Det er ingen tvil om at det er ansatte som må gå. Vi snakker da om 36-38 stillinger. Det kommer til å bli et beintøft år, sier Nerland.
– Det er ille med tanke på at Nav-reformen er stor og har som mål å bli bedre på en god oppfølging av brukeren, mens nå står vi i fare for å gjøre det motsatte. Vi er inne i en god utvikling, men dette bremser alt. Vi er virkelig engstelige for konsekvensen av det. For ett år siden var Nav et samfunnsproblem, vi må ikke komme i en slik situasjon en gang til.
Budsjettall fra Nav viser at det er Oslo som må kutte mest, 19,5 millioner kroner. Også Akershus, Hordaland og Rogaland ligger i kutt-toppen.
I tillegg til å få redusert de millionene som et kutt på 3,7 prosent tilsvarer, må fylkene dra med seg et eventuelt underskudd fra i år til neste år. For flere fylker blir det dermed ekstra millioner som må kuttes.
Lenger saksbehandlingstider og frykt for sykmeldinger
Tillitsvalgte NRK.no har snakket med, mener regnestykket er enkelt: Lønnsutgiftene må ned for å klare innsparingene - det betyr færre ansatte og lenger ventetider for brukerne.
– Det er uklokt og synd at det kuttes i Nav på dette tidspunktet. Det er for tidlig å tro at omstillingen er over. Dette vil gå ut over tjenestetilbudet vårt, sier Tor Mindrebø i Nav Aust-Agder.
NRK.no har snakket med tillitsvalgte over store deler av landet, og alle kommer med samme varsel for neste år: Budsjettkuttet betyr færre saksbehandlere og økt press på de ansatte.
– Vi frykter for de midlertidige ansatte, og for at vi får mindre tid til oppfølging.
Jeg mener vi begynner å kutte for tidlig, og jeg vet ikke hvordan vi skal lykkes. Vi har allerede en sprengt belastning og frykter flere sykemeldinger, sier Arne Jakob Vik Olsen i Nav Hordaland.
Begrunner kutt med færre arbeidsoppgaver
Nav-ledelsen begrunner kuttet først og fremst med at det blir færre plasser til arbeidsmarkedstiltak neste år. Regjeringens bevilgninger til neste år gir nemlig 3800 færre tiltaksplasser neste år enn i år.
Dette gjør at det blir mindre å gjøre for de Nav-ansatte, og de 3800 plassene skal automatisk gi en innsparing på over 160 millioner kroner, sier Nav-ledelsen.
– Koster 3800 tiltaksplasser over 160 millioner kroner?
– Når vi skal gjennomføre færre arbeidsmarkedstiltak, trenger vi færre personer, og det er beregnet til å administrativt utgjøre rundt 162 millioner kroner. Det er faste beregningsnøkler som vi bruker ved både opp- og nedtrapping av tiltakene, sier fungerende Nav-direktør Yngvar Åsholt.
Han mener Nav skal klare å gjøre jobben de er satt til å gjøre, selv med budsjettkutt og nedbemanning.
– Vi vil, for alle praktiske formål, beholde størstedelen av bemanningen vår og utføre oppgaver på vanlig måte. Vi skal kunne gjennomføre det vi skal neste år, uten at det skal få negative konsekvenser for brukerne, sier Åsholt.
– Klart det får konsekvenser
Dette er ikke de tillitsvalgte enige i. På papiret går kanskje regnestykket opp, men virkeligheten er en helt annen, sier fylkestillitsvalgt i Rogaland, Trygve Baltzersen.
– Nav driver med veldig mange forskjellige ting. Bemanningen som driver med tiltak, er ganske begrenset i forhold til resten av Navs aktivitet.
Baltzersen har fått beskjed av sin ledelse i Rogaland at den planlegger en nedbemanning med 40-50 ansatte neste år.
– Det er klart at det kommer til å få konsekvenser. Det er helt urimelig å tenke seg at en kan ta ut så mange folk uten at det får betydning. Mange av de ansatte som ikke kan fortsette hos oss da, jobber i direkte kontakt med brukerne i dag.