Hopp til innhold

«Vindens skygge»-forfatter tilbake med ny roman

Carlos Ruiz Zafón låner scener fra gamle bøker og film i sin nye bok «Himmelens fange». Den fortellertekniske ingeniørkunsten er oppfunnet, sier han, så hvorfor ikke bruke den i romanen.

Carlos Ruiz Zafón

Carlos Ruiz Zafón ble verdensberømt etter at «Vindens skygge» kom ut i 2001. Nå er han tilbake med «Himmelens fange», som i disse dager kommer ut på norsk.

Foto: Lillian Olsen / NRK

Carlos Ruiz Zafón lener seg bakover så stolen på agentens kontor knaker. Han er på familievisitt i hjembyen Barcelona, byen han elsker, og som han kjenner ut og inn.

Det er her de mystiske og dramatiske fortellingene fra hans siste romaner foregår. Men det er i Los Angeles han bor, der får han arbeidsro. Barcelona er for slitsom for en av byens store sønner.

– Føler meg som en turistattraksjon

– Folk flokker seg rundt meg på gata, tar bilder og vil ha autografen. Jeg føler meg som en turistattraksjon, sier han og vifter oppgitt med armene.

Omtrent som la Pedrera?

– Ja! Haha, akkurat som Pedrera, ler han høyt om sammenlikningen med Gaudís kjente byggverk.

Nå kommer en ny bok på norsk fra den amerikaniserte spanjolen, den tredje i serien som startet med Vindens skygge.

Fermíns fortid

Himmelens fange
Foto: Gyldendal

– Dette er Fermíns bok. Han er det moralske sentrum, sier Zafón.

Fermin er mannen som bodde på gata, fikk ly i bokhandelen, og raskt ble et familiemedlem og en god hjelper i butikken. Men han har ei dramatisk fortid.

Under den spanske borgerkrigen (1936-39) ble han arrestert og satt i en liten celle i Palacio Montjuic, en fengselsborg i høyden over Barcelona. Flukten derfra er eventyrlig rå. Og det er ikke rart. Scenen er hentet fra Greven av Monte Cristo .

I Himmelens fange møter du de samme personene som i megasuksessen Vindens skygge (2001) og Engelens spill (2008).

Bokhandler Sempere, hans sønn Daniel og altså ordsjongløren Fermín, og de holder stand i bokhandelen på Plaza de la Iglesia. Monsteret, det vil si torturisten denne gang heter Mauricio Valls og er fengselsdirektør.

Klipp og lim

Carlos Ruiz Zafón er dypt fascinert over 1800-tallets litteratur og bruker ofte referanser fra sine favorittforfattere Alexandre Dumas, Charles Dickens og Victor Hugo.

– De hentet fra poesien, filosofien og journalistikken til romanene sine. Og jeg henter gjerne fra dem og prøver å gjenfortelle det på nye måter.

Zafón har bodd i California med sin kone i nesten 20 år. Han skrev i mange år manus til Hollywood filmer og benytter seg også av filmens fortellergrep.

Lyden, bildene og bevegelsene i film har så mye trøkk, jeg prøver å dra det over i bøkene, sier han, slår ut med armene og sier «pow-wow».

Og hvorfor ikke? Folk i våre dager er vant til å ta inn film, video, spill, musikk, nettbrett, bøker, aviser, whatever. Fortellerkunsten er oppdaget, så hvorfor ikke bruke alt den har å by på.

Og det gjør ha til gangs.Vindens skygge solgte 12 millioner og banet vei. Denne tredje boka, Himmelens fange, har solgt 1 million i Spania, der den kom ut i desember.

Serien har han kalt De glemte bøkers kirkegård, og det kommer en fjerde bok som avslutning. Da lover han svar på alle ubesvarte spørsmål ifra de foregående bøkene. Carlos Ruiz Zafón har full regi.

Bok til film? Nei, takk

Men mannen som har levd av å skrive filmmanus i Hollywood vil ikke la bøkene sine filmatiseres. Og han får mange tilbud.

– Jeg vet hva som kommer til å skje, og det skal ikke skje med mine historier, kommer det lynraskt.

Stoler du ikke på filmindustrien?

– Joda, men en filmproduksjon går gjennom mange ledd. Og jeg har vært på kjøkkenet, jeg vet hvordan de koker det sammen.

– Jeg forråder bøkene om jeg lager film av dem, sier han alvorlig. Den eneste grunnen måtte være penger. Men de pengene jeg ikke tjener på ikke å lage film, er prisen jeg betaler for å beholde historiene slik de er. Når folk har lest boka og spør om det blir film av den, sier jeg alltid at filmen, den har de allerede sett.

Du vil de skal beholde de bildene boka etterlater?

– Det er det jeg håper på, ja.

Hør hele intervjuet med Carlos Ruiz Zafón.

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images